• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

سرپرست موزه آبگینه و سفالینه‌ها معارفه شد

  • کد خبر : 7683
  • 23 آوریل 2022 - 14:42
سرپرست موزه آبگینه و سفالینه‌ها معارفه شد

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران در حکمی نوید صالح‌وند را به سرپرست موزه آبگینه و سفالینه‌ها منصوب کرد.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، با حضور محسن سعادتی معاون میراث‌فرهنگی استان تهران مراسم معارفه سرپرست جدید موزه آبگینه و سفالینه‌ها برگزار شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان تهران ضمن قدردانی از عملکرد حمید وکیل‌باشی در مدت مدیرت در موزه آبگینه و سفالینه‌ها گفت: موزه آبگینه باید مکانی برای پژوهش و معرفی هنر شیشه و سفال باشد.

محسن سعادتی عنوان کرد: انتظار می‌رود موزه آبگینه و سفالینه‌ها ضمن توسعه تعامل با سایر موزه‌ها ارتباط نزدیکی با مراکز علمی و دانشگاهی داشته باشد.

دکتری باستان‌شناسی دوران تاریخی، تدریس در دانشگاه، حضور در چندین فصل کاوش‌های محوطه‌های مطرح باستانی کشور، طرح تشکیل شیشه‌های باستانی ایران و ۱۲ سال کار علمی و پژوهشی بر روی شیشه‌های باستانی و دوران اسلامی که نتیجه آن چاپ چندین مقاله و کتاب از جمله کتاب آشنایی با فن آوری شیشه‌های باستانی و کتاب تاریخچه شیشه و شیشه‌گری، ظروف شیشه‌ای دوره اشکانی مجموعه‌های موزه ملی و رضا عباسی گزیده‌ای از فعالیت علمی و پژوهشی سرپرست جدید موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران است.

آبگینه ریشه دارترین صنعت دست ایرانی در شعر فارسی است. آبگینه به هنر آراستن شیشه‌های به کار رفته در لوازم خانه می‌گویند.

این هنر، بر پایه شیشه‌های شکسته و خرده شیشه‌ها توسعه یافته است. هنرمندان آبگینه‌کار با بهره‌گیری از این مواد اولیه، اقدام به تولید محصولات هنری می‌کنند. بد نیست بدانید آیینه‌کاری، نقاشی روی شیشه، ویترای، معرق شیشه، تراش شیشه و… هم از شاخه‌های این هنر است.

این هنر در شهرهایی چون تهران، اصفهان، میمند، قمصر و… مورد توجه هنرمندان و صنعتگران قرار دارد. مجموعه زجاج، شامل محصولاتِ مرتبط با این هنر است. محصولاتی که جز به دستِ هنرمند ایرانی و جز با تفکر اشراقی او ساخته نمی‌شود.

اولین نمونه های سفالی مربوط به ۸۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح است که بدون استفاده از چرخ ساخته شده است و در کنار آتش و بدون کوره پخته می شده است.

در بسیاری از موارد انسان اولیه به تقلید از سبدهایی که با استفاده از ترکه نازک درختان ساخته میشده است سفالینه ها را می ساخت و در برخی از موارد از سبدها بعنوان قالب استفاده می کردند.در ۳۵۰۰ق.م چرخ سفالگری ساده ای اختراع می شود که موجب تحولی شگرف در هنر سفال می گردد.

منبع: روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی استان تهران

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.