• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

سفال مازندران؛ ظرفیت مهم اقتصاد هنرهای سنتی

  • کد خبر : 11676
  • 18 سپتامبر 2022 - 13:13
سفال مازندران؛ ظرفیت مهم اقتصاد هنرهای سنتی
گردشگرآنلاین - هنرمند مازندرانی رشته سفال که اخیرا نمایشگاهی از تابلوبرجسته‌های سفال در ساری برگزار کرده معتقد است توجه به هنر سفالگری در مازندران با پیشینه‌ای غنی در این زمینه و وجود هنرمندان ماهر و مناطق مستعد برای گسترش این هنر، هنوز در حد مطلوب مشاهده نمی‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از مازندران، هنر سفال ایران هرچند که عمدتا در نگاه جامعه به عنوان یکی از هنرهای مناطق مرکزی ایران به حساب می‌آید، اما در شمال کشور و به ویژه مازندران نیز یکی از هنرهای اصیل محسوب می‌شود.

در اقصی‌نقاط مازندران می‌توان ردی از هنر سفالگری را یافت و در برخی مناطق نیز هنر سفال هنوز پویا و برقرار است. هنرمندانی هم در این استان حضور دارند که با نگاهی روزآمد به سفالگری، آثار هنری قابل توجه و ارزشمندی را تولید می‌کنند. اما توجه به سفال مازندران و هنر سفالگری در این استان هنوز در جامعه به نقطه مطلوب نرسیده است.

سمیه اسلامی یکی از هنرمندان سفالگر مازندران است که طی یک دهه اخیر در عرصه سفالگری آثاری را با نگاهی هنری و انتزاعی تولید کرده و معتقد است می‌توان با برخی راهکارها و حمایت‌ها، سفالگری مازندران را به حوزه هنرهای تجسمی پیوند زد و با تولید آثار حجم بر اساس طرح‌های انتزاعی و اسطوره‌ای، تابلوهای سفال برجسته را روانه بازار هنرهای تجسمی کرده است.

از این هنرمند سفالگر اخیرا نمایشگاهی از تابلوهای سفال برجسته‌اش در گالری مجتمع فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شده که در آن حدود ۳۵ اثر با نقوش برجسته به نمایش درآمده است.

تابلوبرجسته‌های تولید شده توسط این هنرمند که در نمایشگاه اخیرش به نمایش در آمده آثاری با طرح‌ها و نقوش نمادین و انتزاعی هستند که با گِل رُس در قالب تابلو و آثار حجم تولید شده‌اند. این شکل از سفال‌گری سال‌هاست که در ایران مورد توجه قرار گرفته و حتی در برخی نقاط به بخشی از فضاسازی شهرهای کشور پیوسته است.

اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه آثارش گفت: این آثار را بر اساس برخی داده‌های ذهنی برآمده از ادبیات، فرهنگ و نمادهای مختلف تولید کرده‌ام. هنر سفال در ذهن عموم جامعه محدود به تولید ظروف زیبای سفالی است که توسط هنرمندان و پیشکسوتان این هنر تولید می‌شود. اما ظرفیت‌های این هنر بالاست. من هم طی سال‌های فعالیتم در این هنر تلاش کردم مانند سایر هنرمندان فعال در حوزه سفال برجسته بُعدی دیگر از هنر سفالگری را به جامعه معرفی کنم.

وی با اشاره به پیشینه غنی مازندران در حوزه سفال خاطرنشان کرد: استان ما در هنر سفالگری می‌تواند جایگاه بسیار برجسته‌ای داشته باشد اما به دلایل مختلف هنوز به جایگاه واقعی‌اش در عرصه هنرهای سفالی نرسیده است. به نظرم یکی از راه‌های معرفی کردن هنر سفال در مازندران به جامعه، استفاده از آثار هنری سفالی در محیط‌های همگانی برای زیباسازی است.

هنرمند سفالگر مازندرانی گفت: ما در عرصه هنرهای سفالی مازندران با توجه به پیشینه و استعداد موجود در استان می‌توانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم اما در این زمینه لازم است که اقداماتی برای بیشتر دیده شدن آثار هنری سفال انجام شود.

اسلامی افزود: برپایی این قبیل نمایشگاه‌ها یکی از راه‌های ممکن است که توسط هنرمندان انجام می‌شود اما یکی از راه‌کارهای مناسب، استفاده از آثار هنری سفالین در اماکن شهری برای زیباسازی محیط به عنوان بخشی از مبلمان شهری است که سبب بیشتر دیده شدن قابلیت‌های هنر سفال در جامعه می‌شود.

در سراسر مازندران می‌توان روستاها و محله‌هایی را یافت که نام‌شان ارتباط مسقیمی با هنر سفالگری دارد. کلاگرمحله، کاسه‌گرمحله و کوزه‌گر محله نمونه‌هایی از این نام‌ها هستند که می‌توان در شرق تا غرب مازندران مشاهده کرد. وجود این نام‌ها بخشی از پیشینه مازندران در هنر سفال‌گری را نشان می‌دهد. هنوز هم در برخی نقاط استان سفالگرانی مشغول فعالیت هستند که چراغ هنر سنتی سفال را روشن نگه داشته‌اند.

روستای سلیم‌آباد تنکابن یکی از همین روستاهاست که خانواده محبی حدود ۳۰۰ سال است در آن به تولید ظروف سفالی مشغول هستند و به دلیل فعالیت مستمر این خانواده، پارسال به عنوان یکی از ۱۸ روستای ملی سفال ثبت شد. توجه بیشتر به سفالگری می‌تواند این هنر را در مازندران با شاخصه‌های به روزش بیش از گذشته برجسته کند و بشناساند تا یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصاد هنرهای سنتی و صنایع دستی مازندران با توجه به موقعیت خاص استان در عرصه گردشگری به فرصتی سودآور برای این استان تبدیل شود.

سفال مازندران؛ ظرفیت مهم اقتصاد هنرهای سنتی

سفال مازندران؛ ظرفیت مهم اقتصاد هنرهای سنتی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.