• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

سهم هتل‌ها از ورود گردشگران ۱۰ درصد؛ آژانس داران ۲ درصد

  • کد خبر : 8435
  • 08 ژوئن 2022 - 14:10
سهم هتل‌ها از ورود گردشگران ۱۰ درصد؛ آژانس داران ۲ درصد
گردشگرآنلاین - رئیس جامعه هتلداران ایران، میزان اقامت گردشگران خارجی در هتل‌های ایران را کمتر از ۱۰ درصد دانست و عنوان داشت که تنها ۲ درصد از اتباع خارجی و گردشگران ورودی از طریق آژانس‌ها به ایران می آیند.

به گزارش گردشگرآنلاین، جمشید حمزه زاده، درباره دریافت نرخ ارزی از سهم هتل‌ها از ورود گردشگران خارجی گفت: در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای در این باره انجام نشده است اما این مطالبه‌ای است که ما همیشه از وزارت میراث فرهنگی داشته ایم ولی متأسفانه به سرمایه‌های کشور توجهی نمی‌شود ما می‌گوئیم چرا باید به گردشگران خارجی سوبسید بدهیم. اکنون با ارائه نرخ ریالی به گردشگران خارجی در هتل‌ها عملاً به آنها یارانه می‌دهیم. آن هم یارانه‌ای که برای ایرانی‌ها است.

وی درباره اینکه دریافت نرخ ارزی از گردشگران خارجی موجب می‌شود تا بخش‌های دیگر این صنعت نیز درخواست دریافت نرخ ارزی کنند، افزود: هیچ بخش دیگری این تقاضا را نخواهد کرد. اما اگر مراکز اقامتی دیگر مانند بوم گردی‌ها بخواهند ارز از مسافر خارجی بگیرند هم مشکلی ندارد. الان آژانس داران نیز نرخ دلاری به هتل‌ها نمی‌دهند. ما به آژانس داران گفته ایم از همه آنها نرخ ریالی دریافت می‌کنیم. این در حالی است که بدون استثنا آژانس‌های ورودی از گردشگران به دلار پول می‌گیرند.

وی در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد که دلاری شدن و افزایش نرخ هتل برای گردشگران خارجی، تبعاتی از جمله افزایش نرخ ریالی را هم نداشته باشد، گفت: هیچ تأثیری روی نرخ ریالی برای ایرانی‌ها نخواهد داشت. ما همه جوانب این طرح را بررسی کرده ایم.

۵۰ درصد آمار گردشگران خارجی مرزنشینان هستند

حمزه زاده ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم در کل کشور میزان سهم هتل‌ها از ورود گردشگران کمتر از ده درصد است. بحث دوم این است که تنها دو درصد از اتباع خارجی و گردشگران ورودی از طریق آژانس‌ها به ایران سفر می‌کنند. اگر گفته می‌شود که ۸ میلیون گردشگر ورودی داریم باید ببینیم این افراد کجا می‌روند ۵۰ درصد از این آمار متعلق به مرزنشینان است کسانی که صبح به ایران می آیند و شب به کشورشان می‌روند و در آمار گردشگران ایران محاسبه می‌شوند.

رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: از آژانس‌ها بپرسید مجموع آمار گردشگرانی که در بهترین زمان و بهترین سال به ایران آوردند، چقدر بوده است. همه آنها در بهترین زمان بیشتر از صد هزار نفر به ایران نیاورند. گردشگران خارجی یا انفرادی سفر می‌کنند یا در قالب هیأت و برای مأموریت به ایران می آیند بنابراین سهم آژانس‌ها از این سفرها بسیار کم است.

حمزه زاده افزود: ما به عنوان جامعه هتلداران ایران اگر قرار باشد نرخ ارزی از گردشگران بگیریم اعلام عمومی خواهیم کرد که اگر کسی با آژانس به ایران بیاید با او نرخ ریالی می‌گیریم در این صورت به آژانس داران هم کمک زیادی خواهد شد. چون آژانس‌ها که طبیعتاً از مسافر خارجی ارز می‌گیرند اما در هتل می‌توانند ریال بپردازند این اقدام هتلداران موجب می‌شود گردشگران به سمت آژانس‌ها بروند تا بتوانند نرخ بهتری برای هتل بپردازند. در واقع سیاست دو نرخی شدن هتل باعث تقویت آژانس‌ها می‌شود.

دولت هم نرخ ارزی از بازدیدکنندگان موزه می‌گیرد

وی افزود: دریافت نرخ ارزی موجب تقویت اقتصاد کشورمان می‌شود آن هم در زمانی که ایران به ارز آوری نیاز دارد. هیچ کشوری در دنیا مانند ایران به گردشگران خارجی این چنین سوبسید نمی‌دهد! مگر الان دولت از بازدیدکننده‌ها در موزه‌ها نرخ ارزی دریافت نمی‌کند؟ پس چرا از سرمایه گذار خصوصی که سرمایه و عمرش را در این کار گذاشته توقع داریم که نرخ ارزی دریافت نکند؟

به گزارش گردشگر آنلاین، حمزه زاده افزود: زمانی فاصله میان دلار و ریال زیاد نبود و هتلداران نیز موافق تک نرخی شدن بودند اما الان به دلیل کاهش شدید ارزش پولی، باید نرخ ارزی دریافت شود. حالا اینکه این نرخ چقدر گران‌تر شود باید کار کارشناسی روی آن انجام گیرد. الان در هتل‌ها نرخ ریالی به ارزی تبدیل می‌شود. اما در زمان دو نرخی شدن اتاق، باید این تفاوت در قیمت لحاظ شود. در حال حاضر هتل‌های ۵ و ۴ ستاره در ایران برای گردشگر خارجی تنها ۲۰ دلار هزینه دارد هزینه‌ای که در اروپا با آن می‌توانید فقط یک همبرگر بخورید!

وی با تاکید بر اینکه الان ایران در حوزه ورود گردشگر خارجی ضرر می‌دهد تا اینکه سودی دریافت کند، گفت: زمانی ورود گردشگر به ایران برای ما لطف دارد که اقتصادمان را متحول کند. اما الان با این همه سوبسیدی که به گردشگر خارجی می‌دهیم در واقع از ورودش ضرر می‌کنیم.

حمزه زاده گفت: باید کاری کنیم افراد به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و هتلداری تشویق شوند تا هتل‌های بهتری بسازند. اکنون هتل ۵ ستاره در ایران حدود ۲۰ دلار نرخ دارد درحالی که در یک کشور اروپایی با این ۲۰ دلار همبرگر هم نمی‌دهند.

وی درباره اینکه چه مذاکراتی با دستگاه‌های متولی از جمله وزارت میراث فرهنگی شده تا تکلیف نرخ ارزی گردشگران خارجی را پس از سال‌ها مشخص کند گفت: قرار است این موضوع در حضور وزیر میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد اما هنوز اقدام جدی نشده است.

منبع: جامعه هتلداران ایران

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8435

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.