• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

سه اثر میراث طبیعی شهرستان لالی ثبت ملی شد

  • کد خبر : 5857
  • 02 فوریه 2022 - 11:11
سه اثر میراث طبیعی شهرستان لالی ثبت ملی شد

گردشگرآنلاین – رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالی از ثبت ملی سه اثر پدیده زمین شناسی سنگ سر روستای بنه میر بخش مرکزی ،درخت کهنسال و آبشار آب تاف باباروز بهان بخش حتی این شهرستان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، اردشیر کوهزاد اظهار داشت: با تلاش و پیگیری مستمر کارشناس شهرستان و کارشناسان معاونت میراث فرهنگی استان خوزستان سرانجام از چهار پرونده ثبت شده میراث طبیعی استان خوزستان سه پرونده مربوط به شهرستان لالی به ثبت ملی  رسید.

وی افزود:در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر ، این اداره با تلاش های مستمر تعداد زیادی پرونده با موضوع های مختلف برای ثبت ملی مهیا و تنظیم کرده تا در سال آینده این مهم محقق شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لالی گفت: با سه اثر جدید ثبت شده در مجموع تاکنون پنج اثر طبیعی از لالی ثبت ملی شده ا ست که جا دارد در این راستا از تلاش سمن ها و انجمن های مردم نهاد تشکر و قدردانی کرد.
شهرستان لالی در ۱۷۰ کیلومتری شمال اهواز مرکز استان خوزستان واقع است.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان چندی پیش از تایید نهایی و ثبت هشت اثر میراث‌ فرهنگی ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش گردشگر آنلاین، احمدرضا حسینی‌ بروجنی این آثار را ” مهارت بازی کِل بَرد عشایر لر بختیاری “، ” فن‌آوری سنتی ساخت مَشک پوستی عشایر لر خوزستان ” ، “دانش بومی کشت و پرورش درخت نخل “، ” ای واویلا خوانی و سبیل عطشان در مراسم مقتل خوانی مسجد آل طیب شوشتر “، ” مراسم آیینی میدان؛ شیوه عزاداری زنان عرب جنوب خوزستان “، ” مهارت بافت شیردنگ و وریس “، ” روش پخت نون چرب شوشتر و دزفول “، ” مهارت سنتی ساختن و نواختن نی جفتی شوشتری ” عنوان کرد.

لالی شهری است در شمال شرقی استان خوزستان ، این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته و در سال ۱۳۸۵، تعداد ۳۸۰۰۰ نفر جمعیت داشته‌است مردم لالی از طایفه‌های دورکی، اندکی، بابادی، بهداروند شاخهٔ هفت‌لنگ قوم بختیاری هستند.

این شهرستان در فروردین ۸۲ به عنوان شهرستان مستقل از پیکره شهرستان مسجد سلیمان جدا شد و فرمانداری لالی در آذر ماه همان سال کار خود را آغاز کرد. لالی دارای دو بخش مرکزی و هتی، چهار دهستان سادات، دشت لالی، جاستون شه و هتی و ۲۸۵ روستای مسکونی است و جمعیت این شهرستان بر اساس آخرین برآوردها نزدیک به ۹۰ هزار نفر برآورد شده است که ۵۰ درصدشان عشایر، ۳۰ درصد روستایی و ۲۰ درصد شهری هستند.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5857

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.