• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

سیل۱۳ هزار میلیارد ریال به بافت و تأسیسات گردشگری یزد آسیب زد

  • کد خبر : 9575
  • 01 آگوست 2022 - 12:10
سیل۱۳ هزار میلیارد ریال به بافت و تأسیسات گردشگری یزد آسیب زد
گرددشگرآنلاین - خسارت‌های وارد شده از سیل به زیرساخت‌ها و تأسیسات استان یزد در نشستی با حضور نماینده ویژه وزیر میراث فرهنگی بررسی و اعلام شد این خسارت ۱۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، طاهره قیومی نماینده ویژه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشستی با حضور رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیران مربوطه استانی و تعدادی از انجمن‌های تخصصی به بررسی خسارات وارد شده به بافت تاریخی و تأسیسات گردشگری استان یزد پرداخت.

در این نشست خسارات وارد شده بیش از ۱,۳۲۵ میلیارد تومان ارزیابی شد که مربوط به کل تأسیسات گردشگری یزد است.

همچنین بررسی مسائل بافت تاریخی، نحوه جذب این خسارات، حمایت و کمک به فعالان میراث‌فرهنگی، نقش‌آفرینی پایگاه‌های میراث‌فرهنگی و میراث جهانی بافت تاریخی یزد و قنات زارچ، کمیته تولید محتوا و نحوه تعامل و رفع مسائل مربوط به اداراتی مانند شهرداری و اوقاف در بافت که توسط انجمن‌های مردم نهاد اعلام شد، نیز جزو مباحثی بود که مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

یَزد مرکز استان یزد و شهرستان یزد است که یکی از کلانشهرهای ایران شناخته می‌شود و در دشت یزد_اردکان قرار گرفته‌است. یزد که به نخستین شهر خشت خام جهان شهره است به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ودومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. شهر یزد یکی از قطب‌های پزشکی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌آید که نخستین صندوق امانات جهان ۱۷۰۰ سال پیش در حوضه تمدن این شهر بنا نهاده شده‌است.

در محلات تاریخی یزد، در حدود ۳۰ مسجد دیگر را نیز می‌توان نام برد، که در مقیاس کوچکتر، نقش «مساجد محله‌ای» را ایفا می‌کنند.

مسلماً بارزترین خصوصیت شهر یزد را می‌توان وجود محله‌های قدیمی و سنتی با کوچه پس کوچه‌های خشت و گلی در هم تنیده، بازارها، مساجد، حمام و خانه‌های آن دانست. در مجموع ۷۷ محله از مجموعه محلات شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی یا در حریم آن، در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۵۰۰۰، تحت عنوان «بافت تاریخی یزد» به ثبت آثار ملی رسیده‌اند که مهم‌ترین محلهٔ باستانی یزد چهار منار می‌باشد. محلات مسجد جامع، بازار نو، فهادان و شاه ابوالقاسم در محور اصلی گردشگری یزد و حدفاصل مسجد جامع و زندان اسکندر قرار دارند.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9575

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.