• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
6
مدیر پایگاه میراث فرهنگی اسپهبد خورشید سوادکوه اعلام کرد

شروع اولین فصل کاوش در غار اسپهبد خورشید

  • کد خبر : 22286
  • 12 آگوست 2023 - 10:32
شروع اولین فصل کاوش در غار اسپهبد خورشید
گردشگرآنلاین - غار اسپهبد خورشید ازجمله نقاط باستانی‌ است که افسانه‌های بسیاری در خود جا داده است به‌طوریکه افسانه‌هایی از ثروت اسپهبد خورشید در این غار و در نهایت مرگ همه آن‌ها گرفته تا طاق عایشه گرگیلی دژ و حضور راهزنان در این غار قرار گرفتند.

به گزارش گردشگرآنلاین از مازندران، مدیر پایگاه میراث فرهنگی اسپهبد خورشید سوادکوه با بیان اینکه اولین فصل از کاوش در غار اسپهبد خورشید شروع شده است، اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت یکی از معادن در حریم این میراث ملی متوقف شده و مجوز سایر معادن بعد از ۱۴۰۶ تمدید نخواهد شد.

مهدی عابدینی عراقی با اشاره به آنکه طی ماه جاری نخستین فصل کاوش غار اسپهبد خورشید کلید خواهد خورد، افزود :به محض دریافت مجوز کاوش از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نخستین فصل کاوش در غار اسپهبد خورشید را آغاز خواهیم کرد. در این غار فضای معماری فاخر داریم که چند هزار متر مربع است.

عابدینی عراقی تصریح کرد : ابتدا آواربرداری انجام می‌شود و این کار از بخش غربی غار آغاز خواهد شد تا پلان‌های معماری و بخش‌های مختلف آن مشخص شود.

وی افزود: برای انجام مرمت نیاز است تا کاوش انجام گیرد و مسیر مرمت به مرمتگران داده شود. باید کاوش را آغاز کرد تا ببینیم با چه پدیده‌های معماری و پلان‌هایی روبه‌رو می‌شویم.

این باستان‌شناس درخصوص فعالیت معادن در حریم و نزدیکی غار اسپهبد خورشید نیز یادآور شد: موفق شدیم فعالیت یکی از چهار معدنی که در حریم غار قرار دارند را متوقف کنیم. از آنجا که این معادن مجوز فعالیت ۱۰ ساله‌شان را در سال ۱۳۹۶ از اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران دریافت کرده‌اند از این رو امکان متوقف کردنشان نیست این درحالی است که تمام این معادن در حریم ثبت ملی غار فعال هستند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با همکاری استانداری و دادستان بر آن شدیم تا به محض اتمام اعتبار زمان مجوز هریک از این معادن، دیگر مجوز آنها تمدید نشود. اعتبار فعالیت یکی از این معادن تمام شده بود که دیگر تمدید نشد و سه معدن نیز تا سال ۱۴۰۶ فعال خواهند بود و مجوز فعالیت آن‌ها تمدید نخواهد شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی اسپهبد خورشید درخصوص آسیبی که فعالیت معادن در حریم می‌تواند به این میراث فرهنگی وارد کند، گفت:  این آسیب بیشتر در حوزه آسیب منظر خواهد بود چراکه حریم منظر مخدوش می‌شود البته ضربه‌های سنگ‌شکن نیز لرزه‌هایی ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب آسیب به غار شود.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه تردد ماشین آلات سنگین معادن در جاده‌های محوطه غار آسیب زننده است و حریم منظر را مخدوش می‌کند.

او همچنین از آزادسازی بخشی از عرصه غار اسپهبد خورشید خبر داد که در تملک یکی دیگر از معادن بود و بیان کرد : با کمک منابع طبیعی آن منطقه نهال کاری شده. در انتظار تامین اعتبار برای اجرای مسیر دسترسی هستیم. با توجه به آنکه اعتبارات قطره چکانی دولتی کفاف ساخت مسیر را نمی‌دهد، یکی از معدن‌کاران خارج از حریم برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده است.

شروع اولین فصل کاوش در غار اسپهبد خورشید

شروع اولین فصل کاوش در غار اسپهبد خورشید

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22286

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.