• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5

شهاب سنگ اشتهارد کجاست؟

  • کد خبر : 19072
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
شهاب سنگ اشتهارد کجاست؟
گردشگرآنلاین - بهار سال ۱۲۵۹ یک شهاب‌سنگ با ردی آتشین، مسافتی از آسمان ایران را طی کرد و در حوالی اشتهارد(غرب تهران و یکی از شهرستان‌های کنونی استان البرز) به زمین خورد. عشایری که آن حوالی چادر زده بودند به دنبال رد این مهمان ناخوانده فضایی رفتند و آن را از گودالی ۲.۵ متری که بر اثر شدت برخورد ایجاد شده بود بیرون آوردند.

به گزارش گردشگرآنلاین از البرز، این شهاب‌سنگ ۵۴ کیلوگرمی که البته بدون دلیلی خاص به شهاب سنگ ورامین( اشتهارد ) هم شهرت دارد آن موقع پس از چند بار دست به دست شدن به دربار ناصرالدین شاه تحویل و از آن زمان تاکنون به مهمترین شهاب‌سنگ ایران تبدیل شد.

شهاب‌سنگ اشتهارد دیگر شهاب‌سنگ ناصرالدین شاه بود و بعد از ناصرالدین شاه شهرتی جهانی هم پیدا کرد در حدی که ۱۶ سال بعد یعنی در زمان مظفرالدین شاه یک آمریکایی به نام «پروفسور هنری وارد» با اطلاع از وجود چنین جرم آسمانی در ایران، راهی طولانی طی کرد و برای دیدن آن در کاخ گلستان موفق شد با مظفرالدین شاه ملاقات کند.

«وارد» ابتدا از شاه می‌خواهد که به او اجازه عکاسی و وزن کردن شهاب سنگ داده شود و بعد با اصرار زیاد و گفت و گوی طولانی با مظفرالدین شاه موفق می‌شود با اره خود تکه‌ای از آن را جدا کند و برای خود داشته باشد. البته وارد تکه‌های شهاب سنگ را بعدها به چند موزه در اروپا و آمریکا فروخت. رد اره این تاجر اشیا عجیب هنوز بر شهاب سنگ ناصرالدین شاه باقی مانده است.

این شهاب سنگ در کاخ گلستان تهران نگهداری می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند در گوشه‌ای از قسمت اصلی کاخ آن را مشاهده کنند.

شهاب‌سنگ یا شخانه یا آسمان‌سنگ، یک تکهٔ جامد بازمانده از جرم‌هایی مانند یک دنباله‌دار، سیارک یا شهاب‌واره است که در اصل در فضای بیرونی جو زمین تشکیل شده و توانسته پس از گذر از جو و تاب آوردن بازخورد این گذر، بر روی سطح زمین یا یک سیارهٔ دیگر فرود آید. هنگامی که جرمی به درون جو می‌آید، عوامل گوناگونی مانند اصطکاک، فشار و برهمکنش شیمیایی با گازهای اتمسفری، موجب گرم شدن جرم و پراکندگی آن انرژی می‌شوند. این جرم سپس به یک شهاب‌واره دگرگون می‌شود و برای زمان کوتاهی یک آذرگوی را می‌سازد که همچنین با نام یک ستارهٔ سرنگون شونده (شهاب ثاقب) دیده و شناخته می‌شود.

شهاب سنگ اشتهارد کجاست؟

شهاب سنگ اشتهارد کجاست؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19072

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.