• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سالی که گذشت

  • کد خبر : 19924
  • 27 آوریل 2023 - 12:50
صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سالی که گذشت
گردشگرآنلاین - سال ۱۴۰۱ برای معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با وجود همه فراز و فرودهایش در حوزه مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، سالی به نسبت متفاوت و قابل تامل در حوزه رویکردهای جدید و جسارت‌گونه است.

به گزارش گردشگرآنلاین، برنامه‌های این معاونت بیشتر سمت و سوی «محتوی محوری» گرفت به طوری که بسیاری از نشست‌ها، رویدادها و برنامه‌هایی که همزمان با هفته صنایع‌دستی شروع شد مبتنی بر همین سیاست بود. سیاستی که مدعی بود بدون ایجاد تغییر در نگرش و شناخت همه ابعاد و زوایای تاریک و روشن صنایع‌دستی نمی‌توان  به اصلاح و توسعه کیفی آن دست پیدا کرد.

در همین راستا طرح تحول صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مبتنی بر سه محور با عناوین تحول در محتوی، تحول در رویکرد و تحول در سازوکار در پیشران برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی قرار گرفت با این نگاه که صنایع‌دستی نیازمند تمام قدم‌ها و قلم‌ها، دست‌ها و فکرها برای رسیدن به راهبردی کردن تولید ملی است.

بالغ بر ۲۰ نشست، دیدار و بازدید در هفته صنایع‌دستی انجام شد که نتایج و پیامدهای آن برای فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در طول سال مشهود و نمایان بود. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به امضای تفاهم‌نامه با کمیته امداد، تشکیل میزهای تخصصی صنایع‌دستی، نشست هم‌اندیشی صادر‌کنندگان  و فعالان صنایع‌دستی و نشست صنایع‌دستی، کسب و کار و فناوری در کاخ موزه نیاوران و… اشاره کرد.

به‌منظور استفاده از توانایی‌های پژوهشگاه رنگ در راستای بهره‌مندی از توانایی‌های آنان برای اجرای پروژه‌های کاربردی و تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و همچنین سازمان اتکا در راستای تقویت و توسعه همکاری در حوزه‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، خدماتی و پشتیبانی تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای به امضا رسید که در صورت قابلیت اجرایی  می‌تواند زیر‌ساخت‌‌های تحول‌گرایی را در حوزه صنایع‌دستی به انجام رساند.

در بخش آموزش و ترویج که توسعه صنایع‌دستی بر آن شکل گرفته بالغ بر ۴۰ برنامه با رویکردهای جدید انجام گرفته که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

تهیه و تدوین دستورالعمل تاسیس مراکز آموزش صنایع‌دستی و هنرهای سنتی

تدوین طرح ایجاد باشگاه صنایع‌دستی ویژه کودک و نوجوانان با وزارت آموزش و پرورش

همکاری در تدوین شاخص‌های ارزیابی و درجه‌بندی مراکز آموزش صنایع‌دستی با شورای عالی آموزش‌های فنی و مهارتی کشور

برگزاری دوره‌های آموزشی برای روستاهای مرزی کشور (۱۶ روستا)

دریافت تعداد ۳۸ مهر اصالت بین‌المللی

تهیه و تکمیل ۴۰ پرونده کاندید برای شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی

آماده‌سازی پرونده دو زبانه شهر جهانی صنایع‌دستی (رشت) برای ارسال به شورای جهانی صنایع‌دستی

برپایی ورک‌شاپ‌های صنایع‌دستی در صد بازار (بازارچه‌های صنایع‌دستی)

برگزاری هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر

ارزیابی چهار شهر و روستای کاندید ثبت جهانی از طریق شورای جهانی صنایع‌دستی

در حوزه بازاریابی و تجاری‌سازی تا دی ماه سال گذشته ۱۷۸ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی از مبادی رسمی کشور و طبق آمار اداره گمرک انجام گرفته که به نظر می‌رسد با انجام همکاری‌های بیشتر در خصوص لغو پیمان‌سپاری‌های ارزی با بانک مرکزی این رقم در سال جاری افزایش چشمگیری داشته باشد.

برگزاری سی و ششمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی، توسعه بازارچه‌های صنایع‌دستی در سراسر کشور، ارائه تسهیلات  برای ایجاد بازار‌چه‌ها و… تنها بخش اندکی از فعالیت‌های این حوزه در سال گذشته بود.

همچنین در حوزه حمایت از تولید صنایع‌دستی بالغ بر ۸۰هزار و ۶۴۵ مورد درسال گذشته مجوز  تولید صنایع‌دستی صادر شد که قابلیت اشتغال را برای ۷۱هزار و ۴۰۵ نفر ایجاد کرد.

برنامه‌ریزی و رویدادهای ملی سه‌گام (پیوند طراحان و تولید‌کنندگان منسوجات سنتی و چاپ‌های سنتی) در طراحی لباس امروز ایرانی از دیگر برنامه‌های قابل توجهی بود که  به مدت ۷۵ روز در مجموعه تاریخی فرهنگی سعد‌آباد برگزار شد که در بر‌ گیرنده بخش‌های گوناگون از جمله نمایشگاه آثار، کلاس‌های آموزشی، میزها و نشست‌های تخصصی و… بود که نتایج خوبی را به همراه داشت.

صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سالی که گذشت

صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در سالی که گذشت

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.