• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

عقب‌گرد قدمت گوردخمه‌های سهرورد از دوره ساسانیان به قاجار

  • کد خبر : 7753
  • 28 آوریل 2022 - 14:15
عقب‌گرد قدمت گوردخمه‌های سهرورد از دوره ساسانیان به قاجار

گردشگرآنلاین – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: قدمت گوردخمه‌های رسانه‌ای شده مربوط به دوره قاجار است نه ساسانی.

به گزارش گردشگرآنلاین، امیر ارجمند، با اشاره به اخبار منتشر شده در رابطه با گوردخمه‌های منطقه سهرورد شهرستان خدابنده، اظهار کرد: در نزدیکی شهر سهرورد دو منطقه تاریخی وجود دارد که یکی از آن دخمه‌هایی برای سکونت موقت اهالی برای پناه گرفتن در زمان حمله راهزنان بوده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت این مجموعه، هر هفته یگان حفاظت به محل سرکشی و نظارت می‌کند که البته چیز خاصی در آن منطقه وجود ندارد ولی به دلیل حساسیتی که اهالی به منطقه نشان می‌دهند، سرکشی‌ها به صورت مستمر ادامه دارد.

این مسئول ادامه داد: در سال‌های گذشته به خصوص در دهه ۶۰، حفاری‌های غیرمجازی در آن محل اتفاق افتاده که چیزی هم کشف نشده و اگر دوباره حفاری شود، چیزی کشف نخواهد شد. بین اهالی بومی منطقه نیز عنوان می‌شود که در آن منطقه، شهری وجود دارد ولی بر اساس تحقیقات این اداره‌کل، هیچ چیزی در آن منطقه  جزو دخمه‌های دست‌کند وجود ندارد.

ارجمند تصریح کرد: ارزش تاریخی این دخمه‌ها به دوره قاجار بازمی‌گردد و تعیین دوره زمانی آثار تاریخی توسط کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام می‌شود ولی این مهم، سبب نمی‌شود که دخمه‌ها فاقد ارزش تاریخی تلقی شود ولی دیوارکشی و … موجب بیشتر شدن حساسیت سوءاستفاده‌کنندگان می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از برنامه‌ریزی برای مطالعه در تپه و محوطه‌های تاریخی استان خبر داد و یادآور شد: برای تعیین قدمت، حتماً باید مطالعات توسط مهندسان معمار و باستان‌شناس انجام شود. کار مطالعاتی گوردخمه‌ها از محل اعتبارات امسال و دیگر آثار تاریخی خدابنده برای پیش از اسلام و حتی پس از اسلام برنامه‌ریزی شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: قریب به ۹۰۰ اثر ثبت‌ شده تاریخی در استان وجود دارد که عمدتا تپه و محوطه و … است که اعتباری برای دیوار یا حصارکشی برای همه آن وجود ندارد و ۲۰۰ مورد از این آثار هم به صورت بنا است. امکان حفاظت فیزیکی از همه این بنا، محوطه، سایت و یا تپه‌های تاریخی وجود ندارد و مردم بومی باید در این امر مشارکت لازم را داشته باشند؛ چراکه افراد غریبه دسترسی به بخشی‌هایی از آن مناطق را برای حفاری ندارند.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.