• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

غارهای شگفت‌انگیز، فرصتی برای رونق طبیعت‌گردی در کهگیلویه و بویراحمد

  • کد خبر : 8608
  • 01 جولای 2022 - 14:58
غارهای شگفت‌انگیز، فرصتی برای رونق طبیعت‌گردی در کهگیلویه و بویراحمد
گردشگرآنلاین - بافت ۸۰ درصدی کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد باعث شده که جای‌جای این سرزمین صخره‌ای وجود غارهایی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد به موقعیت گردشگری این استان که به پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد، رونق دوچندان بخشد.

به گزارش گردشگرآنلاین، وجود تعداد پرشماری غار بزرگ و تاریخی درجایی که وجود ۹۰۰ هزار هکتار جنگل، ۷۰۰ هزار هکتار مرتع با جلوه‌های زیبایی از حدود ۱۲ رودخانه و تعداد پرشماری چشمه‌سار یک اکو – توریسم طبیعی ایجاد کرده به لحاظ گردشگری موقعیت منحصربه‌فردی است.  غار بزرگ روستای ده شیخ یکی از پرجاذبه‌ترین غارهای کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

این غار یک دهلیز بزرگ است به‌گونه‌ای که خروج از این غار در مسیر برگشت به لحاظ طولانی بودن و وجود دالان‌های متنوع و متعدد به‌راحتی ممکن نیست.

تأمین امکانات برای ایجاد روشنایی در این غار، امکانات رفاهی و جاده دسترسی از برنامه‌های که از سوی دولت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای رونق گردشگری‌پذیری غار کم‌نظیر روستای ده شیخ دنا در ۵۰ کیلومتری یاسوج انجام‌شده است.

کشف غاری با شرایط ویژه و کم‌نظیر در منطقه جو خانه شهرستان چرام جلوه دیگری به موقعیت گردشگری غارنوردی کهگیلویه و بویراحمد داده است.

به گفته برخی کارشناسان این غار تازه کشف‌شده با مشخصات ذکرشده جزو پنجمین غار ایران است، در حالی امکان اینکه مختصات این غار نسبت به سایر غارها افزون باشد، وجود دارد.

معاون میراث‌فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بخشی از پتانسیل گردشگری طبیعی این استان را وجود غارهای بزرگ ازجمله ۱۲ غار باستانی بیان کرد.

رحیم دادی نژاد غارهای نزل، دوفیری، نیده، دنگزلو، ده شیخ، اشکفت شاه، دم اشکفت، غار دلی بهرام بیگی، غار کی خسرو و گاکال را از مهم‌ترین غارهای این استان برشمرد و افزود: «تعداد پرشماری غار کوچک و بزرگ در این استان با چشم‌انداز زیبا و شرایط گردشگری‌پذیری وجود دارد.»

وی از شناسایی غارهای مهم استان خبر داد و گفت: «حدود سه غار این استان تاکنون در فهرست ملی ثبت‌شده است.»

دادی نژاد بیان کرد: «غارهای نزل چرام، دوفیری گچساران و دم اشکفت پیچاب و ده شیخ از جمله مهمترین غارهای کهگیلویه وبویراحمد است.»

غاردم اشکفت باشت در ۱۴۰ کیلومتری یاسوج به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ورودی رودخانه رونه یکی از تفرجگاههای شهرستان باشت از جمله گردشگرپذیرترین غارهای کهگیلویه وبویراحمد محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص گفت: «یک غار مربوط به دوره اسلامی در منطقه گردشگری و سردسیری جوخانه بخش سرفاریاب و واقع در حوالی جاده ارتباطی باغچه سادات – جلیل – سرفاریاب چرام کشف شده که از جمله غارهای کم نطیر کشور است.»

به گفته فرشید کرمی این غار ۲۵۰ متر عمق و یک هزار و ۸۰۰ متر طول دارد و بر اساس مطالعات انجام شده پنجمین غار طولانی و عمیق کشور است که از سوی یک هیات غارنورودی کشوری کشف شده است.

او بیان کرد: «با تکمیل مطالعات و بررسی بیشتر کاوشگران احتمال دارد که این غار کشف شده طولانی‌ترین و عمیق‌ترین غار کشور باشد.»

کرمی اظهار کرد: «در قسمتی از این غار راه پله‌ها و سفال‌هایی مربوط به یک هزار و ۴۰۰ سال قبل یافت شده است.»

غارها درگذشته‌های دور مامن زندگی انسان‌های نخستین بود ولی اینک بخشی از پرجاذبه‌ترین مناطق سیاحتی وجود غارهای دیدنی است که در این میان کهگیلویه و بویراحمد شرایط ویژه‌ای را دارد.

منبع: میراث آریا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8608

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.