• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

قلعه «دینگسی» قروه‌درجزین از بلاتکلیفی خارج می‌شود

  • کد خبر : 22415
  • 20 آگوست 2023 - 11:46
قلعه «دینگسی» قروه‌درجزین از بلاتکلیفی خارج می‌شود
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درگزین از آغاز پروژه پژوهشی گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم قلعه دینگسی توسط پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از محل اعتبارات استانی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، شهروز کهیایی اظهار کرد: تعیین تکلیف عرصه و حریم این قلعه به عنوان یک اثر تاریخی واجد ارزش  واقع در قروه درجزین یکی از مطالبات چندین ساله مردم و مالکان واحدهایی است که در این حریم ساکن هستند و حضور دارند.

وی افزود: با آغاز پروژه گمانه‌زنی و تعیین حریم و عرصه این قلعه به لحاظ ساماندهی و تعیین تکلیف مردم ساکن در این محدوده مشخص خواهد شد.

کهیایی با اشاره به این‌که قدمت این قلعه توسط تیم باستان‌شناسی در دست بررسی است، ادامه داد: در این پروژه اگر لایه‌های باستانی اتفاق بیفتد این قلعه یک تپه باستانی بوده که طی رایزنی با شهرداری و شورای شهر قروه درجزین در صورت تپه باستانی بودن، شهرداری این شهر نسبت به تملک این محدوده اقدام خواهد کرد و بر اساس اعلام آمادگی در این محل برای احداث موزه برنامه خواهد داشت.

وی هدف از این برنامه پژوهشی را بررسی و شناسایی، مستندسازی و تکمیل مطالعات باستان‌شناسی این محدوده  برشمرد و خاطرنشان کرد: فاز اول با کمک شورای شهر و شهرداری در بحث تملک و فاز دوم طرح از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲ میراث فرهنگی در بخش‌های دیگر این محدوده انجام خواهد شد.

کهیایی در ادامه با اشاره به این‌که چشمه شاهنجرین در سال گذشته ثبت ملی شده است، تصریح کرد: در سال گذشته به اشتباه به جای آدرس پرونده چشمه شاهنجرین پرونده دیگری را برای ثبت ملی زده بودند که در این ارتباط در بحث روال پرونده، در شورای ثبت تهران با ثبت ملی چشمه شاهنجرین موافقت شده بود اما این موضوع ابلاغ نشد. بنابراین برای ابلاغ ثبت ملی آن در فهرست آثار میراث طبیعی ملی کشور پرونده را برای اصلاح به تهران ارسال کردیم و ابلاغ جدید ثبت ملی این چشمه به تازگی اعلام شد.

چشمه شاهنجرین درگزین، در بخشی به همین نام و در شهرستان درگزین واقع شده است، چشمه در پای کوه سه‌برادر شاهنجرین قرار گرفته و به علت نوع اقلیم و میزان بارش‌های منطقه‌ای دارای پوشش گیاهی استپی مرتعی است اما دورتادور چشمه را درختان متراکم صنوبر، راجی و زبان گنجشک دربرگرفته‌اند. این چشمه نیز فاقد هرگونه پوشش جانوری، گیاهی و آبزی است.

قلعه «دینگسی» قروه‌درجزین از بلاتکلیفی خارج می‌شود

قلعه «دینگسی» قروه‌درجزین از بلاتکلیفی خارج می‌شود

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22415

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.