• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

لار از زیباترین روستاهای زنجان

  • کد خبر : 10177
  • 17 آگوست 2022 - 12:28
لار از زیباترین روستاهای زنجان
گردشگرآنلاین - لار روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است. همچنین دارای آبشارهای طبیعی همانند هشترخانه که بسیار معروف و جاذبه گردشگری نیز محسوب می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین تنوع جاذبه‌های گردشگری استان زنجان و شگفتی‌های بی‌نظیر، انتخاب جاهای دیدنی زنجان را به کاری دشوار تبدیل می‌کند. این استان به لطف داشتن فرهنگ و تاریخی غنی، جاذبه‌های تاریخی ارزشمند، طبیعتی مسحورکننده و آب‌وهوایی دل‌نشین و مطلوب، از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران شمرده می‌شود. این استان دارای ۸ شهرستان و ۱۲۱۰ روستا است که از این تعداد، ۹۷۸ دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه هستند. شهرستان طارم، یکی از شهرهای دل‌نشین و خوش آب‌وهوای استان زنجان که در جوار استان‌های گیلان و اردبیل واقع‌شده، با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیبا و بکری که دارد محلی آرامش‌بخش و شگفت‌انگیز برای گردش است اما متأسفانه این منطقه در میان بسیاری هنوز ناشناخته مانده است. روستای لار در بخش شمال خاوری شهرستان زنجان واقع است. کیلومتر ۳۵ جاده زنجان به طارم، راهی فرعی به طول ۲۰ کیلومتر در میان مناظری بکر و زیبا و با گذر از روستاهای امام و یحیی‌آباد به روستای لار می‌رسد.

این روستای سرسبز یکی از معروف‌ترین آبشارهای استان را در خود جای‌داده است. آبشار «هشترخان» به معنای آبشار بزرگ در نزدیکی روستای لار در جاده زنجان به طارم و در منطقه‌ای به نام هشت چشمه واقع‌شده است. آبشار که دارای ارتفاعی حدود ۳۰ متر است پس از ریزش، رودخانه هشترخان را تشکیل می‌دهد. به روایتی سال‌ها قبل در باغ‌های این دره بوقلمون (به زبان آذری: هشترخان) پرورش می‌داده‌اند که نام‌گذاری آبشار به همین خاطر است. آبشار در نیمه نخست سال و همچنین اوایل پاییز بسیار دیدنی است و در زمستان به دلیل سرمای هوا و سختی حرکت دسترسی به آبشار اندکی دشوار است. صعود از بالای این آبشار نیز بسیار لذت‌بخش است. این زیبایی برای لذت بردن انسان خلق‌شده است.

کوه‌های بلند و سرسبز، دره‌ای بسیار عظیم، رودخانه‌ای خروشان و پرآب، جنگل درختان فندق، هوای خوب و طبیعت بکر، آبشار و ناحیه هشترخان یا هشت چشمه را به یکی از نواحی زیبا و مناسب برای گردشگری، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری در کوهستان تبدیل کرده است.

در این منطقه درختان تنومند و سربه‌فلک‌کشیده متعددی به چشم می‌خورند. ازجمله درخت‌های موجود در منطقه می‌توان به درخت فندق، درخت زیتون، درخت زالزالک، درخت گردو و بوته‌های تمشک اشاره کرد. در طول مسیر، جنگل درختان فندق، زیبایی خاصی به منطقه داده است و منظره عمومی رودخانه قزل‌اوزن و باغ‌های زیبای زیتون از جاده زنجان به طارم و قبل از سرخه دیزج، بسیار جذاب و دیدنی است و ارتفاعات جالب منطقه، باعث پدید آمدن این مناظر بدیع برای مسافران عبوری شده است.

در کنار همه‌ی این زیبایی‌ها پازلی که تکمیل‌کننده‌ی این منطقه استُ حیواناتی مانند کل و بز، خوک، خرگوش، کبک دری، تیهو و انواع پرندگان شکاری زندگی می‌کنند زیستگاه جانوری کمیاب و زیبا چون پلنگ است که در سایه آرامش این منطقه خفته‌اند. حمله پلنگ به دام‌های اهلی و انسان در این استان، بسیار کمتر اتفاق افتاده است و اگر قلمرو این‌گونه جانوری نادر و زیبا مورد تهدید و خطر قرار نگیرد در این صورت شاهد حمله آن‌ها به انسان‌ها و دام‌های اهلی نخواهیم بود.

خانه‌داری، نظافت و نگهداری از فرزندان، تهیه نان، پرورش حیوانات اهلی مثل مرغ، گوسفند و گاو بوده و پرورش درختان و باغداری و فرش‌بافی، جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی و بافتنی‌های سنتی از مشاغل زنان روستا لار است و کشاورزی و دامداری از شغل‌های اصلی مردان این روستا است.

روستای لار یکی از مراکز مهم تولید فندق در کشور است و به علت حجم زیاد درختان، افراد ناآشنا برای رفتن به این منطقه، نیازمند راهنمای محلی هستند و توصیه می‌شود که علاقه‌مندان به سفر بدون راهنما از رفتن به این منطقه پرهیز کنند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.