• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
0
درخشان در دیدار با جمعی از بانوان فعال در حوزه صنایع دستی ایرانشهر مطرح کرد:

لزوم ثبت روز ملی سوزن دوزی در تقویم ایران

  • کد خبر : 10074
  • 14 آگوست 2022 - 11:12
لزوم ثبت روز ملی سوزن دوزی در تقویم ایران
گردشگرآنلاین - نماینده مردم ایرانشهر در مجلس ضمن تاکید بر لزوم ثبت روز ملی سوزن دوزی در تقویم کشور بر ضرورت راه اندازی دبیرخانه ای تحت این عنوان در ایرانشهر به عنوان پایتخت سوزن دوزی ایران تاکید کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، نشست عبدالناصر درخشان با رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی ایرانشهر و جمعی از بانوان فعال در حوزه صنایع دستی و مشاغل خانگی برگزار شد. نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوجعه، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس یازدهم در این نشست با انتقاد از عدم راه اندازی دبیرخانه سوزن دوزی در ایرانشهر به عنوان شهر ملی این هنر گفت: بیش از ۴ سال است که از نامگذاری ایرانشهر به عنوان پایتخت سوزن دوزی ایران می گذرد، اما نه تنها برای ثبت جهانی آن اقدامی نشده است، بلکه هنوز تکلیف راه اندازی دبیرخانه ای تحت این عنوان نیز مشخص نیست.

وی با اشاره به اهمیت بیمه هنرمندان سوزن دوزی و سایر صنایع دستی تصریح کرد: رفع مشکلات هنرمندان فعال در عرصه صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان از مهمترین مواردی است که با جدیت در حال پیگیری آن هستیم. همچنین مسائلی همچون بیمه این هنرمندان و راه اندازی کارگاه های آموزشی را در قالب ارائه طرح های قانونی دنبال خواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تاریخچه هنر سوزن‌دوزی در ایرانشهر و فراگیر بودن آن در بین زنان و دختران بلوچ یادآور شد: مردم ایرانشهر با نقش و نگارهای زیبای زنان در قالب سوزن دوزی به عنوان هنرمندانی ارزنده در سطح جهان معرفی می شوند، بنابراین با توجه به قدمت و اصالت این هنر می طلبد یک روز را در تقویم با عنوان روز ملی سوزن دوزی ثبت کنند تا از این طریق زمینه حمایت از این هنرمندان و ارائه آثار آنها در بازارهای بین المللی فراهم شود.

درخشان تاکید کرد: البته مقدمات درج روز ملی سوزن دوزی فراهم شده و در این زمینه پیشنهادی به شورای فرهنگ عمومی ارائه شده است.

نمایده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار اجرا شدن قانون در حمایت از فعالان مشاغل خانگی شد.

منبع: خانه ملت

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10074

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.