• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
نماینده یونسکو:

ماسوله پتانسیل تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد

  • کد خبر : 12351
  • 03 اکتبر 2022 - 9:06
ماسوله پتانسیل تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد
گردشگرآنلاین - نماینده یونسکو، با بیان اینکه ماسوله پتانسیل های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد، گفت: زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده و تمدن آن حفظ شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از گیلان، نعیمه احمد بن کاری، نماینده سازمان جهانی یونسکو در دیدار با استاندار گیلان پیرامون ثبت جهانی ماسوله، با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده و اهتمام استاندار گیلان برای ثبت جهانی ماسوله گفت: کارهای بسیار خوبی توسط مردم و مسئولان در این زمینه انجام شده و ماسوله پتانسیل های زیادی برای پیوستن و تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد.

وی با توصیف وضعیت ماسوله و اقدامات اثربخش برای ثبت جهانی این شهر تاریخی، افزود: زندگی مدرن در بافت معماری سنتی ماسوله تغییر خاصی ایجاد نکرده و تمدن آن حفظ شده است.

نماینده یونسکو تصریح کرد: برنامه های مسئولان در شهر تاریخی ماسوله برای جلوگیری از ورود خودروها و عبور و مرور گردشگران از طریق وسایل نقلیه عمومی در جهت کاهش ترافیک و حفظ شرایط آب و هوایی، بسیار مناسب است.

احمد بن کاری، پاکیزگی در محیط ماسوله و نیز اقدامات تفکیک زباله و فرهنگ سازی را در این بخش مهم دانست و عنوان کرد: در این زمینه نیز کارهای مطلوبی انجام شده که احداث پارکینگ و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در مسیر توسعه پایدار و در راستای اهداف یونسکو است.

ثبت جهانی ماسوله از سال ۹۰ در دستور کار قرار گرفت، اما نبود مدیریت یکپارچه شهری و وجود ۱۱ ساختمان اداره برق، آب و فاضلاب، مخابرات، هواشناسی، تعاونی صنایع دستی، درمانگاه، دو واحد تجاری، دو واحد مسکونی در حریم فضای سبز مانعی بر سر راه جهانی شدن ماسوله شده‌است.

برای رفع این مشکل در مرحله اول پیشنهاد شده تا دو ساختمان اداره برق و مخابرات به‌طور موقت برای ۳ تا ۵ سال به داخل بافت ماسوله انتقال داده شود که با تخریب این دو بنا بخشی از حریم فضای سبز ماسوله آزاد شده و مراحل ثبت ادامه خواهد یافت.

اگرچه از سال ۷۶ نواحی پایین دست بافت تاریخی ماسوله در حریم فضای سبز قرار گرفت و ساخت و ساز در آن ممنوع شد، اما مشکل ۱۱ ساختمان ناهمگون که در این قسمت این شهر تاریخی قرار دارد تاکنون حل نشده‌است.

در حال حاضر مدیریت دستگاه‌های خدمات‌رسان در شهرک تاریخی ماسوله جداگانه است که بر اساس شرط یونسکو باید این مدیریت منسجم و یکپارچه شود.

شهر تاریخی ماسوله به تاریخ ۱۳۵۴/۵/۳۰ به عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور به صورت یک مجموعه کامل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

ماسوله پتانسیل تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد

ماسوله پتانسیل تبدیل شدن به سایت جهانی را دارد

منبع: سازمان یونسکو

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=12351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.