• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

مجموعه سبزه‌میدان بجنورد مرمت می‌شود

  • کد خبر : 21822
  • 24 می 2023 - 9:48
مجموعه سبزه‌میدان بجنورد مرمت می‌شود
گردشگرآنلاین - سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: مرمت مجموعه سبزه‌میدان شهرستان بجنورد آغاز شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان اظهار کرد: مجموعۀ سبزه‌میدان متشکل از یک کاروان‌سرا، حمام، راسته‌بازار و چند قهوه خانه از آثار دورۀ قاجار در شهر بجنورد به شمار می‌رود که با شماره ۱۴۲۲۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: در این مرحله مرمت سقف حجره‌ها، جداره‌های کاروان‌سرا، اجرای اندود در جداره‌های کاروان‌سرا و اجرای سر درب و در چوبی غرفه‌ها در مجموعه سبزه‌میدان اجرا خواهد شد.

قهرمانیان ادامه داد: این مجموعه با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی مرمت خواهد شد.

به گزارش گردشگر آنلاین، ﻣﺠﻤﻮعه ﺳﺒﺰه‌ﻣﯿﺪان ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﯾﮏ کاروان‌سرا، گرمابه، راﺳﺘﻪ ﺑﺎزار و ﭼﻨﺪ قهوه‌خانه از آﺛﺎر دوره ﻗﺎﺟﺎر در ﺷﻬﺮ ﺑﺠﻨﻮرد اﺳﺖ که در اﻃﺮاف آن حجره‌هایی نیز قرار دارد.

شاخص‌ترین اﺛﺮ اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ کاروان‌سرا اﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﺮح ﮐﻠﯽ آن از ﯾﮏ ﻣﯿﺎنﺴﺮا تشکیل شده و قسمت‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ کاروان‌سرا از ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺸﺖ ﺑﻐﻞ قوس‌ها ﺑﻪ ﺷﯿﻮه آﺟﺮﭼﯿﻨﯽ ﺧﻔﺘﻪ راسته و آﺟﺮﻫﺎی ﻗﺎﻟﺒﯽ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﺗﺰیین شده اﺳﺖ.

ﺑﻨﺎی گرمابه نیز در ﺷﻤﺎل ﺷﺮﻗﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﺮار دارد و ﺑﻪ ﺷﯿﻮه حمام‌های ﺳﻨﺘﯽ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻃﺮح ﭘﺲ از ورودی، رخت‌کن وﺟﻮد دارد ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﯾﮏ راﻫﺮو ﺑﺎرﯾﮏ ﺑﻪ سر بینه و گرم‌خانه راه ﭘﯿﺪا می‌کند.

ر اسناد موجود تاریخی آمده‌است که مجموعه سبزه‌میدان در اواخر سده ۱۲ و اوایل قرن ۱۳ به دستور سردار معزز فرزند یارمحمدخان شادلو برای اسکان مهمانان وی ساخته‌شده و محدوده آن تا محله‌های چهارشنبه‌بازار، پای توپ و ساربان محله بجنورد را در بر می‌گرفته‌است. محله‌های مذکور قدیمی‌ترین محله‌های شهر بجنورد و درواقع هسته اولیه شهر می‌باشند. این مجموعه درگذشته محلی برای کسب‌وکار بسیاری از فروشندگان دوره‌گرد بوده‌است؛ آن‌ها با چرخ‌دستی‌ها و گاری‌های خود به فروش میوه، سبزی و خواربار موردنیاز اهالی شهر مشغول بودند.

مجموعه سبزه‌میدان در ضلع شمالی میدان شهید، میدان مرکزی شهر بجنورد واقع است.

مجموعه سبزه‌میدان بجنورد مرمت می‌شود

مجموعه سبزه‌میدان بجنورد مرمت می‌شود

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=21822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.