• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

محل برگزاری «پنجاه بدر» قزوین تصرف شده است؟

  • کد خبر : 20491
  • 08 می 2023 - 9:31
محل برگزاری «پنجاه بدر» قزوین تصرف شده است؟
گردشگرآنلاین - به تازگی ویدیویی از محوطه مصلی قزوین پخش شده است که از وضعیت نابسامان آن حکایت دارد. شاهدان این ماجرا می‌گویند حضور ماشین‌های سنگین در این محوطه و بنری که روی نرده‌های وروردی نصب شده است، نشان می‌دهد که این محوطه به پارکینگ تبدیل شده است. این در حالی است که در همین محوطه، بناهای تاریخی ثبت‌شده وجود دارد و هر سال آیین سنتی «پنجاه‌ بدر» در این محل برگزار می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از قزوین، آیین «پنجاه بدر» در قزوین، امسال سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، اما تبدیل محل برگزای این آیین به پارکینگ، اجرای مراسم امسال را بلاتکلیف گذاشته است. از دیگر سو، بنای قاجاری مصلی قزوین در فهرست میراث ملی ثبت شده و مداخلات تازه در حریم و عرصه آن، نقش متولی میراث فرهنگی در قزوین را زیر سوال برده است.

با این وجود، سعید زارع‌پور ـ کنشگر میراث فرهنگی در قزوین ـ، که روز شنبه (۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) از این بخشِ محوطه مصلی بازدید کرده، درباره وضعیت مصلی قزوین گفت: تخریب و تعرض در باغ‌های مصلی قزوین بحث دیروز و امروز نیست، چندین سال است که این روند شکل گرفته و بخشی از باغ‌های مصلی را چند سال پیش تفکیک کردند. درختان آن کم‌کم خشک شدند، یا آن‌ها را قطع  و این بخش را به بوستان بانوان تبدیل کردند.

زارع‌پور گفت: محوطه‌ دیگری که مسجد تاریخی مصلی در آن قرار دارد، به برگزاری مراسم «پنجاه بدر» اختصاص پیدا کرده است که با نام مجموعه فرهنگی ـ ورزشی مصلی شناخته می‌شود. قسمتی از آن زمینِ چمن بوده و در قسمت‌های دیگر این محوطه امکانات رفاهی، چون سرویس بهداشتی نیز ساخته‌اند. در بخشی از محدوده مسجد، فضای بزرگی را شهرداری دیوار و فنس کشیده و احتمالا کاربری‌های مختلف به آن می‌دهد، اما این روزها محوطه مسجد تاریخی، را به پارکینگ ماشین‌های سنگین تبدیل کرده‌اند.

این کنشگر میراث فرهنگی با بیان این‌که این مسجد تاریخی برای مردم مقدس است و مردمی که روز «پنجاه بدر» به این مسجد می‌آیند، در واقع نیایش «باران‌خواهی» را در این محل انجام می‌دهند، براساس مشاهدات جدیدش، اظهار کرد: چسبیده به این مسجد چند کامیون و نیسان پارک کرده‌اند و اصلا عرصه و حریم این مسجد رعایت نشده است. این محوطه که محل برگزاری آیین پنجاه بدر است، امروز وضعیت خوبی ندارد. آب‌انبار و مسجدی که در این محوطه قرار دارند، تاریخی و به نظرم سبک معماری آن صفوی و قاجاری است و رفت‌وآمد این ماشین‌ها می‌تواند برای این آثار خطرساز باشد.

زارع‌پور همچنین گفت: مراسم «پنجاه بدر» توسط نهادها در این محوطه برگزار می‌شود و مراسم مردمی آن در باغ‌های مصلی انجام می‌شود، هرچند که به آن‌ها هم رسیدگی نمی‌شود، اما وضعیت نسبتا خوبی دارد. با این حال، نیایش باران‌خوهی همیشه در مسجد مصلی انجام می‌شده است.

محل برگزاری «پنجاه بدر» قزوین تصرف شده است؟

محل برگزاری «پنجاه بدر» قزوین تصرف شده است؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.