• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

مراتع محول‌شده منابع طبیعی استان سمنان به ۱.۹ میلیون هکتار رسید

  • کد خبر : 5549
  • 29 ژانویه 2022 - 6:05
مراتع محول‌شده منابع طبیعی استان سمنان به ۱.۹ میلیون هکتار رسید

گردشگرآنلاین – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بیش از ۵۱۰ سامانه عرفی از مراتع استان با مساحت حدود یک میلیون و ۹۵۶ هزار هکتار مدیریت و محول شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، جعفر مرادی حقیقی روز شنبه به رسانه ها افزود: با امضای اسناد طرحهای مرتعداری مصوب شده در دفاتراسناد رسمی استان سمنان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر ۱۳ هزار و ۱۰۰ هکتار از مراتع این استان با هدف حفظ و احیاء مراتع و مدیریت اصولی به نمایندگان مرتع‌داران و بهره‌برداران واگذار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع یکی از اولویت‌های سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور است و تا زمانی‌که مشارکت مردم و بهره‌برداران وجود داشته باشد، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: بدون تردید مجریان طرحهای مرتعداری و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و موثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند و در راستای حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرحهای مرتعداری این استان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال ۱۴۰۰ باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند زیرا پروانه های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط ، مجوز موقت استفاده از مراتع  است و برابر قوانین موجود پس از تهیه طرحهای مرتعداری و احاله مدیریت ، علاوه بر معافیت پرداخت عوارض سالیانه چرای دام ، مدیریت  بهره برداری در قالب اجرای طرح‌های تهیه شده مصوب به کاهش تخریب پوشش گیاهی و حفظ آب وخاک و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، مرادی حقیقی بیان کرد: همچنین اجرای این طرح‌ها موجب افزایش تولید علوفه مورد نیاز دام با پیش بینی عملیات احیایی و اصلاحی در مراتع  و درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران با در نظر گرفتن سایر ظرفیت های موجود در مراتع خواهد شد.

وی افزود: طرح مرتع‌داری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که مجریان طرحهای مرتعداری می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع با توجه به سایر ظرفیتهای موجود در مراتع همانند  توسعه گیاهان دارویی و صنعتی ، آبزی پروری و زنبورداری ، گردشگری به سایر فعالیت‌های اقتصادی متناسب با طرح در قالب طرحهای مرتعداری تلفیقی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: بهره‌برداران در طرح مرتع‌داری می‌توانند ضمن استفاده از ظرفیت های موجود در خصوص بیمه مراتع در مقابل حوادث طبیعی و خشکسالی اقدام و در قالب مدیریتی منسجم به حفظ و توسعه مراتع و منابع طبیعی کمک شایانی کنند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=5549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.