• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

مرمت اضطراری برج کاشانه بسطام

  • کد خبر : 22271
  • 12 آگوست 2023 - 10:09
مرمت اضطراری برج کاشانه بسطام
گردشگرآنلاین - مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی بسطام و خرقان از آغاز مرمت اضطراری برج کاشانه بسطام خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از سمنان، حامد عادل با اعلام این خبر اظهار کرد: در این مرحله از مرمت، اصلاح عایق پوشش گنبد، خارج‌سازی آجرهای فرسوده و مرمت آن و بندکشی مجدد گنبد انجام می‌شود.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی بسطام و خرقان افزود: با توجه به از بین رفتن پوسته خارجی گنبد و مشاهده عوارض در پوسته داخلی گنبد در اثر عوامل مخل طبیعی _ فیزیکی، نیمه فوقانی گنبد پس از تخلیه و حذف لایه های فرسوده و ترمیم بندها، مجدداً دوغاب ریزی و به روش سنتی عایق‌کاری شده و درنهایت به همان روش سنتی، منطبق با وضع موجود گنبد آجرفرش می‌شود.

حامد عادل افزود: این بنا یکی از آثار ارزشمند معماری دوره ایلخانیان است و در سال ۱۳۱۰ به شماره ۶۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی یادآوری کرد:برج کاشانه بسطام در جبهه جنوبی مسجد جامع بسطام و در درون عرصه مجموعه تاریخی بسطام واقع‌شده است.

همچنین مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آرادان از آغاز عملیات اجرایی احداث برخی زیرساخت های گردشگری در منطقه نمونه گردشگری رامه خبر داد.

غلام عباس خاکسار گفت: به‌منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نمونه گردشگری رامه، عملیات ساخت ۴ چشمه سرویس بهداشتی در روستای رامه بالا آغازشده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آرادان افزود: با انعقاد تفاهم‌نامه نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آرادان با شورای اسلامی و دهیاری روستای رامه، تأمین زمین، انشعاب آب، برق و نگه‌داری از این سرویس بهداشتی با شورای اسلامی و دهیاری روستا رامه بالا است.

منطقه نمونه گردشگری رامه در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان آرادان واقع‌شده است.

بَسطام نام شهری در شهرستان شاهرود استان سمنان در ایران است. این شهر در ۵ کیلومتری شمال شرقی شاهرود و در بخش بسطام جای دارد و از غرب به رشته کوه‌های شاهوار و شهر مجن و از شرق به منطقه میامی و دشت کویر و از شمال و شمال غرب به استان گلستان مرتبط می‌باشد.

مرمت اضطراری برج کاشانه بسطام

مرمت اضطراری برج کاشانه بسطام

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22271

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.