• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3
مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان خبر داد:

مرمت خانه تاریخی آخوند ابو

  • کد خبر : 9809
  • 09 آگوست 2022 - 8:34
مرمت خانه تاریخی آخوند ابو
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از آغاز عملیات بهسازی و مرمت خانه تاریخی آخوند ابو در شهر خرم‌آباد خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، عطا حسن‌پور، اظهار کرد: ‌به‌منظور دفع نم و جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل بنای خانه تاریخی آخوند ابو و دیوارهای ضلع غربی نسبت به ایجاد زه‌کشی و کانال هدایت آب‌های سطحی رطوبت در این بنای تاریخی اقدام می‌شود.

وی تصریح کرد: ‌خانه تاریخی آخوندابو (قاضی) مربوط به اواسط دوره قاجار بوده که این اثر تاریخی در شهر خرم‌آباد، در ضلع غربی قلعه فلک‌الافلاک در خیابان دوازده برجی واقع شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خاطرنشان کرد: خانه تاریخی آخوند ابو در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منزل آخوند ابو مربوط به اواسط دوره قاجار و متعلق به قاضی محل میرزا محسن قاضی بوده است. این اثر تاریخی در خرم‌آباد، در ضلع غربی قلعه فلک افلاک، خیابان دوازده برجی واقع شده است.

این بنا دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. بخش شمالی در دو طبقه احداث شده و دارای دو ورودی به مهمانخانه‌ها و سالن‌های بزرگ است.

این خانه‌ی دوران قجری بدون مصالح مهندستی، همکاری سنگ وخشت و چوب و آهک حاصلش این بنا شده است. ساختمان این خانه قجری، عرصه ای در حدود ۷۳۰ متربع و عیانی حدود ۷۰۰ مترمربع است، شمالی-جنوبی است. وقتی وارد خانه می شویم حوضی با فواره ای در وسط و درختان سبز و معماری به سبک دندان موشی، قطار بندی، خفته راسته و گُل انداز میزبان ما هستند.

حیاط عمارت که به اصلاح معماری درونگراست، از دو بخش تابستانه و زمستانه تشکیل شده، بخش زمستانی در دو اُشکوب (طبقه) که دارای اتاق های طنبیه سه دری و شاه نشین پنج دری است. که دیوارهایش تزیینات قطار بندی و پنجره هایی رنگی و نعلی شکل دارد. اتاق پنج دری به عنوان اتاق مهمان بوده و در تابستان به عنوان اتاق تابستان نشین از آن استفاده می شده است.

این عمارت یک نکته خیلی جذاب دارد و آن هم چشم انداز آن به قلعه فلک‌الافلک است؛ این بنا متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده که اصالتا خوزستانی و به عنوان قاضی القضات شهر معروف بوده و در خانه هم به کار قضاوت مشغول بوده و هم سکونت داشته.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.