• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
مدیرکل میراث‌فرهنگی خبر داد:

مرمت خانه فخری در بوشهر

  • کد خبر : 10436
  • 23 آگوست 2022 - 10:13
مرمت خانه فخری در بوشهر
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از مرمت خانه فخری در بافت تاریخی شهر بوشهر خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، اسماعیل سجادی‌منش اظهار کرد: پس از بازدیدی که به همراه معاون میراث‌فرهنگی استان از خانه فخری داشتیم، با بررسی و ارزیابی کارشناسی، مشخص شد که یکی از بناهای با ارزش این پهنه بوده که از لحاظ استکحام بنا وضعیت مطلوبی ندارد و در همین راستا مرمت آن در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در جریان عملیات اجرایی مرمت این بنا کار سبک سازی سقف، اندودبرداری، تعمیر کلاف‌های فرسوده، ایزوگام سقف، گچ‌کاری داخل اتاق‌ها، کف‌سازی و تاسیسات برقی انجام خواهد شد.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر، برآورد هزینه ما برای مرمت این خانه ۶ میلیارد ریال بوده که با تامین اعتبار لازم پروژه فعال شده است.

سجادی‌منش تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با پیگیری و برنامه‌ریزی لازم، احیای عمارت‌ها و بناهای ارزشمند بافت تاریخی در کمترین زمان ممکن انجام شود، چرا که معتقدیم احیای بافت یعنی احیای فرهنگ، سنن، آیین و رسوم مردمان این نقطه که می‌تواند با رونق گردشگری در این محدوده به اشتغال استان نیز کمک می‌شود.

به گزارش گردشگر آنلاین، خانه فخری متعلق به شهید سلامت، جهانبخش فخری بوده که در حال حاضر خانواده این شهید در آن سکونت دارند.

بوشهر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۲۲۳٬۵۰۴ نفر جمعیت داشته‌است که بدین‌ترتیب پرجمیت‌ترین شهر استان بوشهر و چهارمین شهر پرجمعیت جنوب ایران به‌شمار می‌رود.

بوشهر قدمتی حدود ۵هزار سال دارد و از مراکز مهم در حکومت‌های مختلف اعم از عیلامی، ساسانی، و افشاریان بوده‌است. در دوره‌ی خلیفه‌ی دوم (عمر)، ریشهر (بوشهر قدیم) به‌دست مسلمانان در جنگی به‌نام «وقعه ریشهر» فتح شد. بوشهر کنونی توسط «ابومهیری» که پسر «شیخ ناصرخان آل مذکور» بود، در سال ۱۱۱۴ ه‍.ش ایجاد شد. به‌دلیل اهمیت زیاد این شهر در سده‌های گذشته، اقدامات زیادی برای اولین بار در بوشهر انجام شد. به‌عنوان نمونه اولین چاپخانه سنگی، صنایع برق، یخ‌سازی، و اولین خط تلگراف در بوشهر راه‌اندازی شد.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.