• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

مرمت ساباط معین‌التجار اهواز آغاز شد

  • کد خبر : 11950
  • 24 سپتامبر 2022 - 10:18
مرمت ساباط معین‌التجار اهواز آغاز شد
گردشگرآنلاین - رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اهواز گفت: مرمت ساباط معین‌التجار اهواز آغاز شده است.

به‌ گزارش گردشگرآنلاین از اهواز، تبار قریب افزود: این ساباط یکی از آثار شاخص تاریخی و ثبت‌ملی شهرستان اهواز محسوب می‌شود که در مجموعه معین‌التجار که شامل سرای معین‌التجار، حجره‌ها و بازار می‌باشد، واقع شده است.
وی گفت:باتوجه به قدمت، اهمیت اثر و آسیب‌های موجود، با تامین اعتبار طرح از محل منابع استانی، رفع خطر و حفاظت ساباط آغاز شده است که باتوجه به برنامه زمان‌بندی، پیش‌بینی می‌شود تا قبل از بارش‌های پیش‌رو در پاییز، به پایان برسد.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز با اشاره به اینکه مرمت ستون‌ها، تاق‌ها و تویزه‌ها و عایق روی تاق از اهم اقدامات حفاظتی در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد تا با همکاری سایر بخش‌های مرتبط از جمله شهرداری اهواز و سازمان‌های مرتبط با آن، بتوان در آینده نزدیک شاهد ساماندهی مجموعه و معابر آن و همچنین پویایی بازار و بهره‌برداری به عنوان یک مجموعه فرهنگی در این محدوده باشیم.
ساباط جنب خانه معین‌التجار، مربوط به اوایل دوره قاجار و در اهواز، در قسمتی از بازار قدیمی این شهر واقع شده است. این اثر در هشتم دی‌ ۱۳۷۸ با شماره ۲۵۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

اَهواز  یکی از کلان‌شهرهای ایران است، که در بخش مرکزی شهرستان اهواز قرار دارد و پس از انتقال مرکزیت استان از شوشتر، از سال ۱۳۰۳ تا کنون به‌عنوان مرکز استان خوزستان شناخته می‌شود. جمعیّت این شهر طبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ حدود ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ نفر می‌باشد که به‌عنوان هشتمین شهر پرجمعیت ایران به‌شمار می‌آید. همچنین اهواز، بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر جنوب غربی کشور است. کلان‌شهر اهواز نیز سی و چهارمین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است.اهواز دارای تعداد بسیار زیادی پل است،به همین دلیل،به شهر پل ها معروف است.

شهر اهواز با مساحت ۱۸۶۵۰ هکتار، به عنوان هشتمین شهر بزرگ ایران محسوب می‌شود. شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت ایران)، شرکت ملی حفاری ایران (بزرگ‌ترین شرکت حفاری کشور)، شرکت فولاد خوزستان از تولیدکنندگان بزرگ فولاد خام کشور و برخی از بزرگترین کارخانه‌های مادر کشور در اهواز قرار دارند. رودخانه کارون پرآب‌ترین رودخانه ایران، با سرچشمه گرفتن از زردکوه، با ورود به اهواز، این شهر را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند.

مرمت ساباط معین‌التجار اهواز آغاز شد

مرمت ساباط معین‌التجار اهواز آغاز شد

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.