• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

مرمت مجموعه تاریخی میدان امام پیش از فصل بارندگی تکمیل شود

  • کد خبر : 22551
  • 10 اکتبر 2023 - 19:03
مرمت مجموعه تاریخی میدان امام پیش از فصل بارندگی تکمیل شود

به گزارش گردشگرآنلاین، و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در حاشیه جلسه شورای فنی استان، گفت: باتوجه به اهمیت پاسداشت میراث فرهنگی استان  به خصوص میدان امام و تأکید بر مبحث توسعه پایدار گردشگری در استان که یکی از محورهای […]

به گزارش گردشگرآنلاین، و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در حاشیه جلسه شورای فنی استان، گفت: باتوجه به اهمیت پاسداشت میراث فرهنگی استان  به خصوص میدان امام و تأکید بر مبحث توسعه پایدار گردشگری در استان که یکی از محورهای اصلی توسعه اصفهان است، نشست شورای فنی استان با حضور اعضاء در مسجد تاریخی شیخ لطف‌الله تشکیل شد و عمده مباحث مرتبط با مسائل گردشگری استان مورد رصد و بررسی قرار گرفت.

او ادامه داد: باتوجه به اهمیت مبحث گردشگری در استان، در اجرای پروژه‌های نگهداری، حفظ، احیاء و مرمت آثار تاریخی مبحث عدم تأمین مالی را قابل قبول نمی‌دانیم. انتظار می‌رود اداره کل میراث فرهنگی استان با همکاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان امور حفظ، نگهداری و مرمت آثار تاریخی را به نحو احسن اجرا و ساماندهی کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در خصوص نحوه مرمت گنبدها و مساجد تاریخی استان، اظهار کرد: در این نشست نحوه حفظ و نگهداری مساجد تاریخی استان توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تأکید شد حفظ و نگهداری مساجد تاریخی به بهترین نحو ممکن انجام شود. برای مثال باید گنبد مسجد امام(ره) در زمان منطقی و کارشناسی خود مرمت شود و بیش از زمان مورد نظر در سایر روزهای سال گنبد مسجد با داربست محاصره نشود.

زینلیان خاطرنشان کرد: در این جلسه مصوب شد مرمت گنبد مسجد امام(ره) حداکثر تا دو ماه آینده تکمیل و داربست‌ها جمع‌آوری شود.

او با تأکید بر حفظ و نگهداری مجموعه میدان امام(ره)، بیان کرد: باتوجه به بارش‌های سال گذشته و آسیب به برخی قسمت‌های بازار میدان امام(ره) تأکید شده بود مراحل حفظ و نگهداری این مجموعه به نحو مطلوب انجام شود، این موضوع در جلسه امروز نیز مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد قبل از آغاز فصل بارش مباحث نگهداری و تعمیر مجموعه میدان امام (ره) به صورت کامل انجام شود. همچنین در این نشست مقرر شد با همکاری سازمان نظام مهندسی استان و سایر تشکل های مردم نهاد به منظور نظارت بر بهره‌برداری از اماکن تاریخی استفاده شود و همکاری و مساعدت لازم جهت بهره‌برداری از اماکن تاریخی به نحو اصولی اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید:
گردشگری در واحدهای کشت و صنعت نیشکر خوزستان رونق می‌گیرد
اسناد ثبت جهانی راه‌آهن و هورامان به ایران داده شد
تاسیسات گردشگری اصفهان آماده میزبانی از گردشگران خارجی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: همچنین مصوب شد، سامانه یکپارچه رصد و پایش اماکن تاریخی در مدت زمان یک سال اجرایی و در فرایند اجرا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

او با اشاره به وجود ۱۷ اثر تاریخی جهانی در استان، بیان کرد:  بر اساس این مصوبه  اماکن تاریخی ثبت شده استان به سامانه رصد و پایش تجهیز خواهند شد.؛ ضمن اینکه باتوجه به اهمیت ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد، مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی از ظرفیت سمن‌های مردمی به نحو مطلوب استفاده کند.

زینلیان ادامه داد: در این نشست تأکید شد، توسط اداره کل میراث فرهنگی استان، همه اماکن تاریخی با متولی و بدون متولی شناسایی و تعیین تکلیف شوند و اداره کل میراث فرهنگی استان برای نگهداری، حفظ و مرمت این اماکن برنامه داشته باشد. همچنین مقرر شد برنامه عملیاتی اداره کل میراث فرهنگی استان تا سه ماه آینده برای ۱۷ اثر تاریخیِ جهانی استان تدوین، تکمیل و ارائه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: در خصوص حفظ میراث ناملموس استان نیز تأکید شد سایر میراث ناملموس ثبت نشده استان شناسایی و به ثبت برسد. همچنین در مورد برخی دستگاه‌ها که به تکالیف خود عمل نمی‌کنند نیز مقرر شد از ظرفیت نظارتی و حقوقی برای ترک فعل دستگاه‌ها استفاده شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22551

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.