• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

مرمت «یخدان میرفتاح» ملایر پاییز امسال تمام می‌شود

  • کد خبر : 22412
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
مرمت «یخدان میرفتاح» ملایر پاییز امسال تمام می‌شود
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر گفت: با تأمین اعتبار ۱.۵ میلیارد تومانی برای مرمت یخدان میرفتاح، ساخت گنبد بنا با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است و تا پایان پاییز امسال تمام می شود.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، یخچال میرفتاح یادگار دوران قاجار در بلوار ۱۵ خرداد ملایر است که ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۲۴۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بنای گنبدی توسط شخصی به نام میرفتاح در دوره قاجار از آجر ساخته شده ‌است. ارتفاع بنا از کف تا گنبد ۱۲ متر و از سطح تا منبع ذخیره یخ ۴ متر است. یخدان دارای سه قسمت یخدان در منفی سطح زمین و در عمق هشت متری، ساقه گنبد و گنبد اصلی است.

«یخدان میرفتاح در ملایر فرو ریخت»، این تیتر اکثر خبرگزاری ها و رسانه های محلی در روز ۱۲ فروردین سال ۱۳۹۸ بود که دل هر دوستدار بناهای تاریخی و آثار فرهنگی را به درد آورد.

بارش های سیل آسای فروردین ماه آن سال به بخش فوقانی و طاق این بنای تاریخی به عنوان تنها یخدان غرب کشور، آسیب جدی وارد کرد. ۵۰ درصد ساقه گنبد آسیب دید و گنبد اصلی بر اثر شدت بارش ها فرو ریخت.

حالا امسال پنجمین سالی است که ملایری ها پیکر نیمه جان این بنای تاریخی را به نظاره نشسته اند. ابتدا قرار بود اعتباراتی از ستاد مدیریت بحران به مرمت یخدان تعلق بگیرد که نشد.

آنچه در سال ۹۸ و ۹۹ اتفاق افتاد، مستندسازی از وضع موجود(فتوگرامتری)، آسیب شناسی و تهیه حصار با اعتباری بیش از ۱۲۰ میلیون تومان از محل استانی بود.

در سال ۱۴۰۰ هم از محل استانی و ردیف متوازن، ۲۱۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت بنا تخصیص یافت و آواربرداری، تخریب و جداسازی الحاقات، تخریب پایه‌های فرسوده، استحکام‌بخشی پایه‌های بیرونی بنا، مقاوم‌سازی پیِ اثر، خرید مصالح چوبی، ساخت قالب، تخلیه و حمل آوار به بیرون از محوطه انجام شد.

سال گذشته نیز ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار در قالب اوراق برای مرمت یخدان میرفتاح تخصیص یافت که عملیات گودبرداری با فاصله از دیوار اصلی به عمق بیش از چهار متر به متراژ دور گنبد به مساحت ۴۸ متر انجام شد و علاوه بر ایجاد دیوار سنگی، در فاصله هر چهار متر پایه بتی تعریف و با تزریق بتن و ایجاد کمربند بتنی، استحکام‌ بخشی در بستر خاک انجام شد تا پس از احیای طاق، ساقه و پایه دوام و مقاومت لازم را برای نگهداری داشته باشد.

اما عملیات اجرای گنبد یخدان از ابتدای امسال و با تأمین اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری به استان همدان آغاز شده و حالا در پنجمین سال، به ایستگاه پایانی مرمت نزدیک می شود.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر، حدود ۱.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای مرمت یخدان میرفتاح تخصیص یافت.

ابراهیم جلیلی از عقد قرارداد با پیمانکار برای اجرای گنبد خبر داد و مطرح کرد: دو ماه است که پروژه آغاز شده و تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

جلیلی اجرای گنبد را کاری دقیق و زمان‌بر دانست و افزود: مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیز از محل اعتبارات استانی برای مرمت این بنای تاریخی مصوب شد که برای اجرای حصار یخدان هزینه می شود.

وی با بیان اینکه قرارداد اجرای حصار یخدان با پیمانکار منعقد و عملیات اجرایی آن آغاز شده است، گفت: با اجرای گنبد این بنای تاریخی، تا پایان پاییز مرمت بنا تمام می شود.

مرمت «یخدان میرفتاح» ملایر پاییز امسال تمام می‌شود

مرمت «یخدان میرفتاح» ملایر پاییز امسال تمام می‌شود

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22412

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.