• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
همزمان با هفته میراث فرهنگی؛

مقالات مرتبط با موزه بازخوانی شدند

  • کد خبر : 21835
  • 24 می 2023 - 10:28
مقالات مرتبط با موزه بازخوانی شدند
گردشگرآنلاین - براساس گزارش مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی، پربازدیدترین مقالات علمی با موضوع موزه معرفی شدند.

به گزارش گردشگرآنلاین، به نقل از روابط عمومی مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، پربازدیدترین مقالات علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع موزه براساس میزان بازدید مخاطبان مشخص و معرفی شدند.

موزه چیست؟

موزه، مؤسسه‌ای است که به‌طور دائمی و بدون هدف مادی به روی همه باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت‌های آن قرار دارد. هدف از به‌وجود آمدن موزه، گردآوری، حفظ و تحقیق در آثار و شواهد برجای مانده از انسان و محیط زیست او است. موزه، کانونی ماندگار و کهن در جامعه است که مخاطب آن عموم مردم هستند و به‌منظور آموزش، حفاظت، پژوهش، تبادل اطلاعات و بازنمایی و هم‌چنین رسیدن به اهداف مطالعاتی و تحصیلی تأسیس می‌شوند.

روز جهانی موزه

موزه‌ها وسیله مهمی برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگی و توسعه تفاهم متقابل، همکاری و صلح میان مردم هستند. تعداد موزه‌هایی که به برگزاری روز موزه در جهان می‌پردازند، هرساله رو به گسترش است. در سال گذشته ۳۷ هزار موزه از ۱۵۸ کشور در روز جهانی موزه مشارکت داشته‌اند.

شعار روز جهانی موزه در سال ۲۰۲۳

راه‌های زیادی وجود دارد که موزه‌ها بتوانند در رسیدن به اهداف توسعه پایدار مشارکت کنند: از حمایت دراقدامات اقلیمی و تقویت فراگیر گرفته تا مقابله با انزوای اجتماعی و بهبود سلامت روان. شعار امسال روز جهانی موزه این است: «موزه ها، پایداری و بهزیستی.»

برخی از مهم‌ترین موزه‌های ایران

موزه ملی

کاخ موزه گلستان

کاخ موزه سعدآباد

موزه جواهرات

موزه هنرهای معاصر

موزه دفاع مقدس

موزه آستان قدس رضوی

موزه پارس شیراز

موزه آب یزد

موزه موسیقی اصفهان

شورای بین‌المللی موزه ها از سال ۱۹۷۷ به‌دلیل افزایش آگاهی درمورد موزه ها، روز ۱۸ می برابر با ۲۸ اردیبهشت را روز جهانی موزه نام‌گذاری کرد.

به همین مناسبت، مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID در این گزارش، به بررسی مقالات فارسی با موضوع موزه در حوزه‌های موضوعی مختلف پرداخته است.

معرفی مقالات پربازدید علمی با موضوع موزه

جدول ۱، مقالات فارسی با موضوع موزه که بیشترین بازدید را داشته‌اند، نشان می‌دهد.

براین اساس، مقالات «بررسی انتقادی نهاد موزه، با ابتنای بر اندیشه های پدیدارشناسانه موریس مرلوپونتی»، «بررسی و تحلیل نقش موزه ها در توسعه گردشگری فرهنگی (مطالعه موردی: موزه های شرق استان مازندران)» و «بررسی لباس و پوشاک دوره قاجار مبتنی بر آثار مینایی به جا مانده از این دوره در موزه آذربایجان تبریز» پربازدیدترین مقالات فارسی مرتبط با موزه هستند.

مقاله «بررسی انتقادی نهاد موزه، با ابتنای بر اندیشه های پدیدارشناسانه موریس مرلوپونتی» با همکاری نادر شایگانفر و زینب صابر در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است. این مقاله به بررسی نظریات موریس مرلوپونتی فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی پرداخته است.

پرسش اصلی این مقاله این است که نسبت تجربه‌های زیسته هنرمند و موزه چگونه است و دوام و قوام آن‌ها در این محیط فرهنگی – هنری چگونه می‌تواند ادامه داشته باشد. مقاله با رویکرد پدیدارشناسانه و اندیشه‌های مرلوپونتی به‌دنبال تحلیل انتقادی جایگاه موزه است. پرسش دیگر این مقاله این است که موزه‌ها تا چه اندازه در ادعای خود مبنی بر نگه‌داری صادق هستند و صداقت آن‌ها تا چه میزان تحت تأثیر سایر عوامل فرهنگی و اجتماعی و همچنین ماهیت خود موزه ها است.

جهت دسترسی به لینک مقالات پربازدید با موضوع موزه به پیوست ۱ در انتهای گزارش مراجعه شود.

جدول ۱. مقالات فارسی پربازدید با موضوع موزه

معرفی مجلات علمی پربازدید با موضوع موزه

مجلات «آستان هنر»، «نگره» و «کتابداری و اطلاع رسانی» به‌ترتیب با انتشار ۲۹، ۱۶ و ۱۲ مقاله، مجلاتی هستند که بیشترین مقالات فارسی مرتبط با موزه را منتشر کرده‌اند.

معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقالات فارسی با موضوع موزه

دکتر مهناز شایسته‌فر، دانشیار دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، نویسنده‌ای است که بیشترین مقالات‌ فارسی مرتبط با موزه را منتشر کرده است.

کلمات کلیدی مقالات فارسی با موضوع موزه

کلمات کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمات کلیدی نشان می‌دهد.

شکل ۱، کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات فارسی با موضوع موزه را نشان می‌دهد.

براین اساس «دوره قاجار» مهم‌ترین دوره‌ی تاریخی تأثیرگذار بر موزه ها است. علاوه‌بر این، موزه آستان قدس رضوی نیز مهم‌ترین موزه‌ی بررسی شده در مقالات فارسی با موضوع موزه است.

شکل ۱. کلمات کلیدی به‌کار رفته در مقالات‌ فارسی با موضوع موزه

مقالات مرتبط با موزه بازخوانی شدند

مقالات مرتبط با موزه بازخوانی شدند

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=21835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.