• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

مورد عجیب «داریوش هخامنشی» ‌در سرزمین‌های اشغالی!

  • کد خبر : 18788
  • 05 مارس 2023 - 10:14
مورد عجیب «داریوش هخامنشی» ‌در سرزمین‌های اشغالی!
گردشگرآنلاین - مقام‌های باستان‌شناسی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند حکاکی نام «داریوش بزرگ» ‌روی یک تکه سفال فاقد اصالت است.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از اسوشیتدپرس، مسؤولان اداره آثار باستان‌شناسی در سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند اصالت حکاکی‌ نام «داریوش یکم» ‌ـ پادشاه هخامنشی ـ روی تکه سفالی که اخیرا کشف شده است را تایید نمی‌کنند.

این تکه سفال در ماه دسامبر ۲۰۲۲ توسط مردی کشف شد که مشغول قدم زدن در جنوب مرکزی سرزمین‌های اشغالی بود و به خاطر کشف شئی به نام «داریوش یکم» در سرزمین‌های اشغالی خبرساز شد. بر همین اساس هم، قدمت این تکه سفال به ۲۵۰۰ سال پیش نسبت داده شده بود.

پس از انتشار خبر کشف این سفال، ‌ یک کارشناس حکاکی‌های زبان «آرامی» ‌ به مقام‌های حوزه باستان‌شناسی اطلاع داد که خودش این کلمات را روی این شیء‌ باستانی حکاکی کرده است.

این کارشناس که نام او اعلام نشده است، به مقامات باستان‌شناسی سرزمین‌های اشغالی گفت که خودش این کلمات را در جریان یک سفر آموزشی در تابستان سال گذشته در محوطه باستان‌شناسی «تل لاچیش» روی سفال حک کرده است تا به دانشجویان چگونگی حک کلمات در عصر قدیم را توضیح دهد.

او گفت که پس از این کار این تکه سفال را در همان مکان رها کرده است.

مقامات اداره آثار باستانی سرزمین‌های اشغالی اعلام کردند که اشتباه در بررسی این اثر «ناخواسته و بدون سوء نیت» صورت گرفته است، اما تصمیم کارشناس برای رها کردن قطعه سفال حک شده «سهل‌انگاری» بوده است. این قطعه سفال در آزمایشگاه بررسی شده و با توجه به این‌که مشخص شده بود یک شیء‌ تاریخی است، سردرگمی به وجود آورد و به گمراهی محققان و برهم زدن حقیقت علمی منجر شده است.

داریوش یکم که با عنوان‌های داریوش بزرگ و داریوش کبیر نیز شناخته می‌شود، چهارمین شاهنشاه هخامنشی در میانه ۵۲۲ تا ۴۸۶ پیش از میلاد، پسر ویشتاسپ، همسر آتوسا و داماد کوروش بزرگ بود. وی در سال ۵۲۲ پیش از میلاد، با کمک چندی از بزرگان هفت خانوادهٔ اشرافی پارسی با کشتن گئومات مغ بر تخت نشست.

مورد عجیب «داریوش هخامنشی» ‌در سرزمین‌های اشغالی!

مورد عجیب «داریوش هخامنشی» ‌در سرزمین‌های اشغالی!

منبع: اسوشیتدپرس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=18788

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.