• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

موزه آبگینه و انجمن باستان‌شناسی تفاهم‌نامه امضا کردند

  • کد خبر : 9312
  • 25 جولای 2022 - 9:07
موزه آبگینه و انجمن باستان‌شناسی تفاهم‌نامه امضا کردند
گردشگرآنلاین - مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌ها از امضای تفاهم‌نامه همکاری دو ساله با انجمن علمی باستان‌شناسی ایران خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، نوید صالح‌وند با اعلام این خبر افزود: این تفاهم‌نامه بین موزه آبگینه و انجمن باستان‌شناسی با هدف استفاده از توانایی‌های علمی و توسعه همکاری‌های تحقیقاتی انجام شده است.

مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌ها عنوان کرد: فراهم کردن امکان استفاده علمی اعضای انجمن از امکانات و ظرفیت‌های موزه، تسهیل دسترسی به اطلاعات و امکانات لازم برای پروژه‌های مشترک، همکاری در انتشار دستاوردهای علمی حاصل از نتایج پروژه‌های تحقیقاتی، تبادل خدمات مشاوره‌ای در عرصه‌های مختلف موزه‌ای، مرمتی، اسنادی، و کتابخانه‌ای و برگزاری سمینار، کارگاه و همایش‌های علمی مشترک از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه است.

او افزود: این تفاهم‌نامه در ۱۹ بند و ۲ تبصره با محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار رئیس هیأت مدیره انجمن‌علمی باستان‌شناسی ایران امضا شده است.

موزهٔ آبگینه و سفالینه‌های ایران یکی از موزه‌های شهر تهران است.

عمارت این موزه، خانه‌ای تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان سی تیر جای گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۷ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. موزه آبگینه موزه تخصصی شیشه و سفال است.

این موزه یکی از پربازدیدکننده‌ترین موزه‌های شهر تهران است و بیشتر بازدیدکنندگان آن گردشگران خارجی هستند. سالانه به‌طور میانگین بیش از ۲ میلیون نفر از این موزه بازدید می‌کنند.

اکنون مدیریت موزه برعهده دکتر نوید صالح وند باستان شناس و پژوهشگر شیشه های باستانی ایران است.

از برجسته‌ترین ویژگی‌های طراحی داخلی موزه آبگینه باید از طراحی ویترینها یاد کرد. ویترینهایی که با الهام از ستون‌های تخت جمشید، یا با الهام از کاخ تچر و گاه با الهام از کعبه زرتشت در نقش رستم طراحی شده‌اند و در نوع خود بی‌مانند و یگانه هستند.

قدیمی ترین آثار شیشه ای زیورآلات مربوط به هزاره سوم است. از دیگر آثار مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ، می‌توان شیشه‌ها و سفال‌های طبقه یک نام برد. در این بخش، کهن‌ترین سفال پیکره مربوط به هزاره ششم ق م به نمایش گذارده شده‌است.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.