• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8

موزه عروسک‌ها در کانی کچکینه روانسر افتتاح شد

  • کد خبر : 6042
  • 12 فوریه 2022 - 9:21
موزه عروسک‌ها در کانی کچکینه روانسر افتتاح شد

گردشگرآنلاین – معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه از افتتاح موزه عروسک ها به مناسبت دهه مبارک فجر در روستای کانی کچکینه شهرستان روانسر خبرداد.

به گزارش گردشگرآنلاین، کیومرث اعظمی بااشاره به وجود فرهنگ و  آداب و رسوم غنی در استان کرمانشاه، اظهارکرد: از زمان های دور تاکنون در مراسم و آئین هایی که درمناطق مختلف استان برگزار می شده، عروسک ها به عنوان نمادهای مختلف در این مراسم موزه عروسک‌ها حضور داشته اند.

وی ادامه داد: از جمله این عروسک ها می توان به بوکه وارانه، شاه ماران و چله هاوین اشاره کرد که هرکدام در یک منطقه از استان به عنوان عروسک آئینی استفاده شده اند.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به تعدد این عروسک های آئینی، در ماه های گذشته یک زوج فعال گردشگری در روستای کانی کچکینه شهرستان روانسر دست به کار شدند تا موزه ای برای آنها راه اندازی کنند.

وی خاطرنشان کرد: این زوج علاقمند که خود سازنده عروسک ها و دارای یک اقامتگاه بوم گردی هستند، با این تصمیم به دنبال آشنایی مردم با عروسک های باستانی و بومی منطقه خود بودند که روایت هایی از آنها بین مردم وجود دارد.

اعظمی با بیان اینکه طرح موزه عروسک ها با همکاری میراث فرهنگی و این زوج فعال گردشگری به اجرا درآمد، عنوان کرد: طراحی این موزه با هدف ایجاد فضایی مناسب برای محققان در حوزه طراحی و تولید اسباب بازی، ایده‌پردازی و خلاقیت، معرفی بازی‌های بومی و محلی، آموزش آداب و رسوم و تاریخ و بازنمایی کودکان قدیم است.

به گزارش گردشگر آنلاین، وی با تاکید براینکه موزه عروسک‌ها تنها برای کودکان نیست، بلکه تعریف مدل آن بگونه ای است که برای همه سنین و همه اقشار است، افزود: فضای این موزه متفاوت با اکثر موزه‌ها افراد را به حرکت در زمان در می‌آورد و حس خوبی را به بازدید کننده القا کرده و از حالت سکون به محیطی پویا مبدل می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان، احداث چنین موزه هایی را کمک کننده به حفظ و احیاء آداب و رسوم و آئین های مناطق مختلف استان که روبه فراموشی هستند، دانست.

منبع: ایسنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.