• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

موزه مردم‌شناسی اردبیل مرمت می‌شود

  • کد خبر : 11379
  • 13 سپتامبر 2022 - 9:59
موزه مردم‌شناسی اردبیل مرمت می‌شود
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اردبیل از پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه مرمت و ایزولاسیون سقف حمام تاریخی آقا نقی ظهیرالاسلام (موزه مردم شناسی) اردبیل خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از اردبیل، محمدرضا شایقی گفت: این حمام تاریخی که اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی اردبیل نیز شناخته می‌شود مربوط به دوره صفوی است و مرمت سقف آن برای حفاظت از بنا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: پروژه مرمت و ایزولاسیون سقف حمام تاریخی آقا نقی از تیرماه سال جاری با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال شروع شده و در روزهای آتی به اتمام خواهد رسید.

استان اردبیل با پیشینه غنی و تاریخی خود دارای موزه‌های متعدد است که از جمله آنها می‌توان موزه چینی خانه بقعه شیخ‌صفی، موزه سنگ و کتابخانه تخصصی بقعه شیخ‌صفی، موزه مفاخر دینی، موزه مردم‌شناسی، موزه صنایع دستی، موزه تاریخ طبیعی در شهر اردبیل و موزه صارم‌السلطنه شهر نمین، موزه باستان‌شناسی شهر نیر، موزه باستان‌شناسی شهر خلخال و موزه باستان‌شناسی مشگین‌شهر اشاره کرد.

۱۵ باب موزه در استان اردبیل وجود دارد که ۹ مورد از آنها زیر پوشش اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی این استان بوده و پنج مورد هم وابسته به ارگان‌ها و نهادهای دیگر است، ضمن اینکه یک باب واقع در شهرستان مشگین‌شهر به بخش خصوصی تعلق دارد.

حمام آقانقی را شخصی به نام ظهیرالاسلام در دوره ایلخانی بنا نمود و ۲۰۰ سال بعد بخش‌ هایی به آن اضافه شد. در زمان قاجار فردی به نام آقانقی موتمن الرعایا این حمام را خریداری و بازسازی نموده و به همین جهت است که این حمام به نام هر دو نفر نامیده می‌ شود.

این بنا در اردبیل، ابتدای خیابان سعدی، میدان عالی قاپو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. در ورودی این موزه با رختکن آغاز شده و به حوض سنگی هشت ضلعی با چهار بازو ختم می‌ شود. رواق هشتی شکل، کفش کن، گنبد سربینه، گرمخانه، استخرهای آب گرم و استخر آب سرد از جمله قسمت‌ های این حمام میباشد.

موزه مردم‌شناسی اردبیل مرمت می‌شود

موزه مردم‌شناسی اردبیل مرمت می‌شود

منبع: اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اردبیل

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=11379

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.