• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
هم‌زمان با هفته دولت

نخستین اقامتگاه سنتی تربت حیدریه افتتاح می‌شود

  • کد خبر : 10496
  • 24 آگوست 2022 - 9:58
نخستین اقامتگاه سنتی تربت حیدریه افتتاح می‌شود
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: «هم‌زمان با هفته دولت، مرحله نخست اقامتگاه سنتی رباط لاری افتتاح می‌شود.»

به‌گزارش گردشگرآنلاین، علی محمدی با اعلام این خبر افزود: «این اقامتگاه سنتی با تغییر کاربری کاروانسرایی تاریخی با مساحتی بیش از چهارهزار مترمربع و با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی  تربت حیدریه ادامه داد: «در مرحله نخست این واحد که شامل رستوران سنتی و ۱۲ واحد اقامتی و بازارچه صنایع‌دستی و سوغات است، برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.»

محمدی تصریح کرد: «به‌دلیل موقعیت ویژه و قرارگیری این اقامتگاه در داخل بافت تاریخی و بازارهای سنتی تربت حیدریه، احیای این اثر تاریخی کمک زیادی به حفظ و مرمت سایر آثار تاریخی شهر خواهد کرد.»

او گفت: « معماری سنتی این اقامتگاه با تزئینات آجرکاری زیبا همراه با پذیرایی با غذاهای محلی و وجود کارگاه‌های صنایع‌دستی  از جمله مزیت‌های این اقامتگاه است که در رونق اقتصادی این مکان تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.»

محمدی افزود: «تاکنون در سطح شهرستان تعداد ۱۸ اقامتگاه بوم‌گردی فعال یا در حال دریافت مجوز است، هم‌چنین تعداد ۲ خانه مسافر نیز در این شهرستان در حال خدمت‌رسانی است.»

شهرستان تربت حیدریه  در فاصله ۱۴۰ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

تربت حیدریه، بزرگ‌ترین شهر در جنوب استان خراسان رضوی است و با شهرستان‌های مجاور خود، جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را در بر می‌گیرد. در سال ۱۳۷۶ و در طرح تقسیم استان خراسان بزرگ، تربت حیدریه به عنوان مرکز استان خراسان شرقی از سوی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد گردید.

تربت حیدریه در قدیم با نام زاوه و همچنین ولایت رخ شهرت داشته‌است. پیشینه تاریخی تربت حیدریه به نام زاوه به دوران قبل از اسلام و دوره اشکانیان برمی گردد و به مناسبت مقبره قطب‌الدین حیدر از معاصرین عطار و از صوفیان قرن ششم هجری بوده به این نام خوانده شده‌است.

قطب‌الدین حیدر، از مشاهیر عرفان اواخر قرن ششم و اوائل قرن هفتم (درگذشتهٔ ۶۱۸ ه‍.ق)، سرسلسلهٔ طریقت حیدریه، از ترکستان به زاوه مهاجرت کرد و در همان‌جا درگذشت و مدفون شد و شهر به حرمت او به تدریج تربت قطب‌الدین حیدر و بعدها تربت حیدری نام گرفت، و سرانجام به تربت حیدریه معروف شد. مزار وی هم اینک یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است. بنای زاوه را به زوطهماسب نسبت می‌دهند.

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.