• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

نمایشگاهی از طراحی‌های صنیع‌الملک در کاخ گلستان

  • کد خبر : 20497
  • 08 می 2023 - 12:43
نمایشگاهی از طراحی‌های صنیع‌الملک در کاخ گلستان
گردشگرآنلاین - کاخ گلستان از برگزاری نمایشگاه «از نقطه تا چهره» با رونمایی از مجموعه طراحی‌های صنیع‌الملک در این کاخ خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، آفرین امامی با اشاره به مناسبت روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه که به نام روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده است، گفت: بر این اساس، نمایشگاهی از مجموعه طراح‌های صنیع‌الملک با عنوان «از نقطه تا چهره» در کاخ گلستان برگزار می‌شود.

او در توضیح آثار ارائه‌داده‌شده در این نمایشگاه، عنوان کرد: بر اساس یک کتابچه کلکسیونی و طراحی متعلق به دوره ناصری که روی این کتابچه نیز دست‌خط ناصرالدین شاه مزین شده است، ۱۵ تصویر از تصاویر شخصیت‌های دوره قاجار به قلم صنیع‌الملک که در آن وجود دارد و در قالب تابلو شاسی به نمایش درمی‌آید.

امامی ادامه داد: نمایشگاه «از نقطه تا چهره» با رونمایی از مجموعه طراحی‌های صنیع‌الملک در روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در عمارت شمس‌العماره کاخ گلستان افتتاح می‌شود و به‌ مدت یک هفته برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته خواهد شد.

این کتابچه شامل اشعار سفیر مرتضی قلی‌خان قاجار بوده و از جلد پارچه‌ای به رنگ آبی با طراحی ترمه مزیّن شده، دارای دو بخش است که بخش نخست رونوشت‌های چاپی ـ سربی نام دارد و در روسیه به چاپ رسیده و بخش دوم شامل ۱۵ تصویر از تصاویر شخصیت‌های قاجار با هنر قلم میرزا ابوالحسن‌خان غفاری کاشانی ملقب به صنیع‌الملک است.

کاخ گلستان یا قصر گلستان نامی است اطلاق شده به بخشی از محوطه‌ای تاریخی که بعدها با عنوان «ارگ سلطنتی تهران» بازشناخته شده‌است. این نام برگرفته از تالاری در محدودهٔ کاخ گلستان فعلی و متعلق به عهد فتحعلی‌شاه قاجار بود که در دورهٔ ناصرالدین‌شاه با عنوان «عمارات مبارکه گلستان» روایی پیدا کرد و در عهد مظفرالدین‌شاه با نام قصر گلستان و به شیوه‌ای رسمی مورد استفاده قرار گرفت. قدمت این کاخ به قبل از دورهٔ قاجار برمی‌گردد.

در عهد ناصرالدین‌شاه (تاجگذاری جمعه ۲۱ ذی‌القعدهٔ ۱۲۶۴ ق / ۲۷ مهر ۱۲۲۷ ش) کاخ گلستان به‌واسطهٔ مدت حکومت وی (قریب به ۵۰ سال) و دیدار او به عنوان اولین پادشاه ایران از اروپا در سه سفر خود به سال‌های ۱۲۹۰، ۱۲۹۵ و ۱۳۰۶ ق (۱۲۵۲ و ۱۲۵۷ و ۱۲۶۷ ش) دستخوش تغییرات اساسی و متأثر از اروپا گردید.

نمایشگاهی از طراحی‌های صنیع‌الملک در کاخ گلستان

نمایشگاهی از طراحی‌های صنیع‌الملک در کاخ گلستان

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20497

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.