• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

نمایش آثاری که در انفجار بیروت شکستند

  • کد خبر : 10723
  • 28 آگوست 2022 - 12:16
نمایش آثاری که در انفجار بیروت شکستند
گردشگرآنلاین - ظروف باستانی شیشه‌ای که در جریان انفجار مهیب بندر بیروت آسیب دیدند و سپس مرمت شدند، در «موزه بریتانیا» به نمایش گذاشته شده‌اند.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از گاردین، «موزه بریتانیا»‌ واقع در لندن، ظروف‌ باستانی و شیشه‌ای مرمت‌ شده‌ای که دو سال پیش بر اثر انفجار بندر بیروت آسیب دیده بودند، به نمایش می‌گذارد.

در مجموع هشت اثر متعلق به دوران رومی، امپراتوری بیزانس و دوره اسلامی توسط کارشناسان این موزه مرمت شده است و اکنون در این موزه به نمایش عموم گذاشته شده‌اند. نمایش این آثار تا ماه اکتبر و پیش از این‌که به لبنان بازگردانده شوند، ادامه خواهد داشت.

این هشت اثر تاریخی از جمله اشیاء ارزشمندی هستند که به همت یک کمپین بازیابی نجات داده شدند. این کمپین پس از این‌که «دانشگاه آمریکایی»‌ در بیروت به شدت بر اثر این انفجار فاجعه‌بار آسیب دید،‌ شکل گرفت. در جریان انفجار بندر بیروت در ماه اوت سال ۲۰۲۰، دست‌کم ۲۱۸ نفر جانشان را از دست دادند، هفت‌هزار نفر زخمی و  ۳۰۰هزار نفر آواره شدند.

این هشت ظرف از جمله ۷۴ اثر تاریخی بودند که در یک محفظه و در «دانشگاه آمریکایی بیروت»‌ نگهداری می‌شدند، اما موج انفجار باعث سقوط این محفظه شد.

به دنبال این اتفاق، گروهی از متخصصان صدها تکه شیشه را جمع‌آوری و به یکدیگر متصل کردند تا ظروف شیشه‌ای به ظاهر قبلی بازگردند، البته هنوز محل شکستگی‌ها قابل مشاهده است.

به گفته مسؤولان «موزه بریتانیا»‌ ظروفی که در این موزه مرمت شدند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند؛ چراکه راوی داستان پیشرفت فناوری شیشه‌سازی در قرن اول پیش از میلاد در لبنان هستند.

انفجار بندر بیروت عصر روز ۴ اوت ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) در بندر بیروت واقع در بیروت، پایتخت لبنان رخ داد و ساختمان‌های زیادی در منطقهٔ اشرفیه را تخریب کرد. موج ناشی از انفجار باعث وارد شدن خسارات گسترده به ساختمان‌های اطراف محل انفجار شد. این انفجار بسیار قدرتمند باعث کشته شدن ۲۲۰ نفر و زخمی شدن حدود ۷۰۰۰ نفر و مفقود شدن بیش از ۱۱۰ نفر شد و همچنین بر اساس اعلام فرمانداری بیروت، بیش از ۳۰۰ هزار نفر بر اثر این حادثه بی‌خانمان شده‌اند.

نمایش آثاری که در انفجار بیروت شکستند

انفجار در بندر بیروت

منبع: گاردین

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10723

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.