• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
2

نمایش پرده ۵۵ ساله خانه خدا در موزه سعد آباد

  • کد خبر : 9007
  • 14 جولای 2022 - 11:50
نمایش پرده ۵۵ ساله خانه خدا در موزه سعد آباد
گردشگرآنلاین - دو تکه از پرده خانه خدا در موزه پوشاک مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد نگه‌داری می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، یک  قطعه از پرده ۵۵ ساله خانه خدا به ابعاد ۲۸۵ در ۹۲ سانتی‌متر است که به آیه شریفه ۱۹۸ سوره بقره «لَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّکُمْ فَإِذَا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفَاتٍ فَاذْکُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ / بر شما گناهی نیست که [در ایام حج]از پروردگارتان [به وسیله تجارت و داد و ستد]فضل و روزی و منافع مادی بطلبید؛ و هنگامی که از عرفات کوچ کردید، خدا را در مشعر الحرام یاد کنید»، مزین شده در معرض نمایش عمومی است.

قطعه دیگر هم به ابعاد ۲۷۰ در ۹۰ سانتی‌متر، مزین به آیه ۹۶ سوره آل‌عمران است که روی آن سال تولید پرده (۱۳۸۷ هجری) نقش بسته است. بنابراین، این پرده‌ها ۵۵ سال قدمت دارند. آیات طلانویس هستند و حاشیه آن‌ها، با نقره تزئین شده است.

هر دو قطعه از پرده خانه خدا در سال ۱۳۴۶ به ایران اهدا شده و به عنوان مقدس‌ترین آثار تاریخی مجموعه فرهنگی-تاریخی در موزه پوشاک و در شرایط ویژه نگهداری می‌شود.

پرده ۵۵ ساله خانه خدا (کسوه الکعبه) هر ساله در نهم ذی‌الحجه شب عرفه، که حاجیان در صحرای عرفات حضور دارند و مسجدالحرام خلوت است – تعویض می‌شود که البته امسال به طور استثنا، به روز نخست ماه محرم (هم‌زمان با سال جدید قمری ۱۴۴۴) موکول شده است.

برخی قطعات پرده قدیمی پس از تعویض و گذشت یک سال، به سران کشور‌ها و اشراف عرب، هدیه یا فروخته می‌شود.

مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد مجموعه‌ای ۱۱۰ هکتاری در شمال تهران است که توسط شاهان در دوره قاجار و دوره پهلوی، بنیادگذاری شده و گسترش یافت. این مجموعهٔ تاریخی دارای چند هکتار جنگل طبیعی، به همراه چندین کاخ، عمارت، موزه و ساختمان‌های متعدد، قنات‌ها، باغ‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است. این مجموعه در ناحیه شمیران، در مجاورت دربند و در دامنه رشته‌کوه البرز ساخته شده‌است.

مجموعه سعدآباد چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده‌است.

منبع: جوان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.