• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

هورامان نقطه آغازین توسعه صنعت پایدار گردشگری

  • کد خبر : 7672
  • 23 آوریل 2022 - 13:34
هورامان نقطه آغازین توسعه صنعت پایدار گردشگری

گردشگرآنلاین – ثبت جهانی هورامان در سازمان بین‌المللی یونسکو نشان از اهمیت این منطقه در توسعه صنعت گردشگری دارد که با کمی درایت و مدیریت صحیح می‌توان آن را به نگین انگشتری تبدیل کرد تا در نهایت سبب رشد و شکوفایی اقتصادی و اشتغال در حوزه گردشگری شود.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، پرونده ثبت جهانی هورامان از سال ۱۳۹۵ با تاسیس پایگاه “منظر فرهنگی هورامان” در استان کردستان و در سال ۱۳۹۶ در استان کرمانشاه فعالیت خود را آغاز کرد و در ادامه در سال ۱۳۹۸ با تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدیریت واحدی برای هر دو استان در قالب پایگاه فرهنگی ثبت جهانی هورامان در استان کردستان راه اندازی شد.

بر همین اساس در طول مدت پنج سال فعالیت در حوزه های مختلف که نیازمند تهیه پرونده ای در قالب منظر فرهنگی بود و بر اساس معیارهای ده‌گانه سازمان جهانی یونسکو، تهیه پرونده و گردآوری اطلاعات مختلف در زمینه های تاریخ، باستان شناسی، معماری، مردم شناسی و علوم طبیعی و غیره به انجام رسید و در این میان طرح‌های ویژه ای از جمله نقشه برداری سه بعدی بافت‌های تاریخی، تهیه اطلس، بانک اطلاعات، ابنیه و بانک اطلاعات آثار باستانی جهت مدیریت بهینه این سایت فرهنگی راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

ثبت جهانی هورامان نقش بسزایی در شکوفایی اقتصادی دارد

فریبا ملکی مدرس مراکز آموزشی گردشگری با تاکید بر نقش جهانی شدن هورامان در شکوفایی اقتصادی کشور گفت: ثبت جهانی هورامان توسط یونسکو نقش بسزایی در شکوفایی و توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی بین ایران با دیگر کشورها دارد. این اتفاق بزرگ فرهنگی همچنین تاثیر بسیار زیادی در مسایل زیست محیطی و کالبدی در منطقه داشته است که با گذشت زمان آثار مثبت آن ملموس تر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی منطقه هورامان در نهایت سبب مورد توجه قرار گرفتن آثار باستانی و معرفی این منطقه به تمام جهان می شود، افزود: همچنین این مساله سبب اهمیت دادن بیشتر به بافت باارزش روستایی و توجه بیشتر مسوولان به معماری و مراسم جشن های باشکوه این مناطق و جذب گردشگر خارجی یا به عبارتی جذب سرمایه و کسب درآمدی ارزی خواهد شد و رونق و توسعه واردات و صادرات و توجه هر چه بیشتر به امر صنایع دستی کشور را به دنبال خواهد داشت.

پژوهشگر و محقق عرصه گردشگری اظهار داشت: این مهم همچنین سبب ایجاد اشتغال و کسب درآمد پایدار در زمینه صنایع دستی و گردشگری و شکوفایی خلاقیت در عرصه جذب توریسم در بازارهای جهانی و رونق اقتصادی کشور می شود.

آموزش و مشارکت جامعه محلی مورد توجه قرار گیرد

وی ادامه داد: در این میان می توان در بحث آموزش و مشارکت جامعه محلی فعالیت های مختلفی به انجام رسانده و علاوه بر حفاظت و مرمت بافت و بناهای تاریخی و فرهنگی اقدامات بسیار مهم، به روز و پایداری در راستای جذب هرچه بیشتر گردشگران داخلی و به خصوص خارجی به انجام رسانید.

بانوی فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه ارزیابان سازمان جهانی یونسکو پس از بازدید و انجام بررسی های لازم در چهل و چهارمین اجلاس جهانی یونسکو با رای و تایید اکثر اعضا در تاریخ ۵ مرداد ۱۴۰۰، هورامان را به عنوان بیست و ششمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی قرار داد، افزود: در ثبت جهانی هورامانات، ظرفیت و پتانسیل های منطقه بخوبی شناسایی و گزارش شده و مطالعات لازم در حوزه های مختلف باستان شناسی و مردم شناسی معماری، تاریخ تمدن علوم طبیعی و جغرافیای طبیعی هورامان انجام شده است.

به گزارش سرویس خبری گردشگر آنلاین ایرنا نوشت:  ملکی با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله ای که به دنبال ثبت جهانی یک اثر صورت می گیرد، انتخاب محل سفر گردشگران خارجی است، تصریح کرد: با این اتفاق فرهنگی و ارزشمند، منطقه هورامان به عنوان یک منطقه گردشگری وسیع می تواند در صورت ایجاد یک مدیریت صحیح و برنامه ریزی، پذیرای گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف دنیا باشد که در نهایت سبب ارزآوری و شکوفایی کشور در عرصه های مختلف شود.

پژوهشگر و محقق عرصه گردشگری که تاکنون چندین جلد کتاب در این عرصه به قلم تحریر درآورده است، اظهار داشت: مهمترین منبع گردشگران خارجی برای انتخاب مقصد سفر، سایت یونسکو است که همین امر سبب می شود سالانه گردشگران زیادی در این منطقه حضور پیدا کنند و شاهد توسعه گردشگری در منطقه هورامان باشند.

 

مدرس مراکز آموزشی گردشگری گفت: در صورت ارائه برنامه منسجم و مدیریت صحیح برای این منطقه می توان ایران اسلامی با فرهنگ دیرینه آن را به جهانیان معرفی کرد. در این ارتباط از مهمترین مسایلی که سبب جذب هر چه بیشتر گردشگران خارجی خواهد شد، توجه ویژه به زیرساخت ها و پس از آن طراحی و ساخت هتل ها، اقامتگاه‌ها، رستوران های مناسب و ایجاد امکانات رفاهی و درمانی است که باید برای آن برنامه های کوتاه و بلندمدت طراحی کرد.

ملکی ادامه داد: در کنار این مسایل، ارزش صنایع دستی کشور به خصوص منطقه هورامان نیز افزایش می یابد و زمانی که گردشگران داخلی و خارجی وارد این منطقه شوند، بدون شک از صنایع دستی که همه آنها ارگانیک است خریداری می کنند و در نهایت این امر سبب توسعه پایدار گردشگری و رونق اقتصادی و تمامی زیرشاخه های گردشگری خواهد شد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.