• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
4

وداع با فاطمه کریمی

  • کد خبر : 20346
  • 06 می 2023 - 10:20
وداع با فاطمه کریمی
گردشگرآنلاین - آیین وداع با فاطمه کریمی، بانوی باستان‌شناس پیشکسوت برگزار و پیکر او در بهشت زهرا در تهران به خاک سپرده شد.

به گزارش گردشگرآنلاین از تهران، «فاطمه کریمی»، مدیر پیشین بخش هنر و معماری و عضو شورای عالی علمی مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی)، پس از چهارسال مبارزه با سرطان، بامداد سه‌شنبه، دوازدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در هفتادوهشت سالگی دار فانی را وداع گفت.

فاطمه (ژیلا) کریمی متولد سال ۱۳۲۴ در تهران بود و در زمینه باستان‌شناسی تحصیلات عالیه داشت و در فاصله سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۹ موزه‌دار و مسؤول بخش اسلامی موزه ایران باستان بود. از سال ۱۳۸۷ تا پایان زمان حیات، مدیر بخش هنر و معماری و عضو شورای عالی علمی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی بود. این بانوی باستان‌شناس و محقق، سوابق درخشانی در کارنامه علمی و اجرایی خود به ثبت رسانده و همچنین تالیفات ارزشمندی را که نتیجه سال‌ها مطالعه، پژوهش و علم‌اندوزی بود به یادگار گذاشت.

در آیین تشییع پیکر «فاطمه کریمی» که پنج‌شنبه، ١۴ اردیبهشت‌ماه در موزۀ ملی ایران برگزار شد، بنا بر اعلام روابط عمومی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، احمد مسجدجامعی ـ قائم‌مقام مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی ـ در سخنانی، کریمی را ستود که در روزهای بحرانی رشتۀ باستان‌شناسی که گروه‌هایی به‌دنبال حذف آن و ادغامش در رشتۀ تاریخ بودند و می‌گفتند آیا این رشته در دانشگاه‌ها باشد یا نباشد یا اساساً به آن نیاز داریم یا نه و بخشی از تاریخ ایران را انکار می‌کردند و تاریخ ایران را به‌هم‌پیوسته نمی‌دانستند، در کنار کسانی چون دکتر محمدحسن سمسار تمام‌قد ایستاد و از آن دفاع کرد.

مسجدجامعی اضافه کرد: خانم کریمی فارغ‌التحصیل رشتۀ باستان‌شناسی و هنر بود و به‌تمامی هم باستان‌شناس بود و هم هنردان و به هردو عرصه هویت داد.

قائم‌مقام مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی اظهار کرد: آثار این بانو، چشم‌انداز هنر گذشته و آینده را پیوند داد. او حق مضاعفی بر تاریخ و نگرش ما دارد و نام بلندش در تاریخ و فرهنگ ایران باقی خواهند ماند.

حمیده چوبک، جلیل گلشن، ناصر نوروززاده چگینی و مهرداد ملک‌زاده از باستان‌شناسان، جبرئیل نوکنده ـ‌ رییس موزه ملی ایران ـ و علیرضا تابش از مدیران میراث فرهنگی، دیگر سخنران‌های این آیین بودند.

عنایت‌الله مجیدی، علی بهرامیان، محسن موسوی بجنوردی، مریم همایونی‌ افشار، فریبا افتخار، ایران‌ناز کاشیان، لیلا مرادی، صبا مدنی و حمیدرضا محمدی از مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی در آیین وداع بانوی باستان‌شناس حضور داشتند.

وداع با فاطمه کریمی

وداع با فاطمه کریمی

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=20346

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.