• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

پیگیری ثبت ملی آیین زنجیرزنی ملکان

  • کد خبر : 13145
  • 23 اکتبر 2022 - 13:14
پیگیری ثبت ملی آیین زنجیرزنی ملکان
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملکان از پیگیری ثبت ملی آیین زنجیرزنی ملکان توسط این اداره خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین از آذربایجان شرقی، محراب نکویی ضمن اشاره به پیگیری ثبت ملی آیین زنجیرزنی ملکان گفت: «با توجه به قدمت تاریخی و ظرفیت‌های متنوع گردشگری در شهرستان ملکان، اقدامات ویژه‌ای از سوی این اداره در راستای حراست از این ظرفیت‌ها و همچنین توسعه زیرساخت‌های لازم در حال انجام است.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملکان ادامه داد: «سرکشی به آثار و تپه‌های تاریخی، رفع تصرف اراضی تپه‌های تاریخی، صدور پروانه بهره‌برداری مجموعه‌های گردشگری، پیگیری مسائل و مشکلات متقاضیان در حوزه گردشگری، پرداخت تسهیلات حمایت از کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی در قالب تبصره۱۸ مواردی هستند که به‌صورت مستمر در حال انجام است.»

نکویی اظهار کرد: «ثبت آیین زنجیرزنی شهرستان ملکان به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد به‌عنوان میراث معنوی نیز از مهم‌ترین اهدافی است که پیگیری آن به‌صورت ویژه توسط این اداره در حال انجام است.»

مَلِکانْ یکی از شهرهای جنوب‌غربی استان آذربایجان شرقی و مرکز شهرستان ملکان است. این شهر با ۲۷۴۳۱ نفر جمعیت در سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ خورشیدی به عنوان سیزدهمین شهر پرجمعیت استان شناخته می‌شود. ملکان در جنوب‌شرق دریاچهٔ ارومیه و در محل اتصال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته‌است.

به عقیدهٔ برخی از کارشناسان، چون ملکان در گذشته حاکم (ملک) زیادی داشته، از همین‌روی نام آن را «ملک‌کندی» نهاده‌اند. به اعتقاد گروهی دیگر، پیش‌تر یکی از اربابان این شهر «ملک‌نیا» نام داشته و نام این شهر از نام این ارباب گرفته شده‌است.

خاندان ملکی در این شهر ازبزرگترین اقوام، مالکان و ثروتمندان این شهر، آذربایجان و شمال غرب ایران هستند که در این شهر، تبریز، تهران و ارومیه ساکن هستند. تیره‌هایی از این قوم در زمان صفویه به دلیل عدم تبعیت از سیاست‌های حکومت مرکزی از تمام مناصب عزل و به دستور شخص شاه اسماعیل و بعدها شاه عباس به استانهای مرکزی، گیلان، لرستان، مازندران و قزوین کوچانده شدند، که بعد از سقوط سلسلهٔ صفوی و روی کار آمدن نادر شاه افشار از این خاندان پر نفوذ دل جویی رسمی به عمل آمد و تمامی مناصبات رسمی شان عودت داده شد.

پیگیری ثبت ملی آیین زنجیرزنی ملکان

پیگیری ثبت ملی آیین زنجیرزنی ملکان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=13145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.