• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6
در گفت‌وگوی وزرای ایران و عراق

پیگیری پروژه شلمچه به بصره و سفرهای اربعین

  • کد خبر : 21853
  • 24 می 2023 - 11:15
پیگیری پروژه شلمچه به بصره و سفرهای اربعین
گردشگرآنلاین - وزیر راه و شهرسازی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر حمل‌ونقل عراق ضمن بررسی آخرین روند پروژه ریلی شلمچه به بصره، درباره موضوعات سفرهای اربعین زوار ایرانی و برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل در بغداد گفت‌وگو کردند.

به گزارش گردشگرآنلاین، مهرداد بذرپاش در تماس تلفنی با رزاق محیبس السعداوی – وزیر حمل و نقل جمهوری عراق، پروژه راه‌آهن شلمچه به بصره و اقدامات دولت عراق در تملک اراضی مسیر این خط ریلی را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی  بر مسئولیت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در پیگیری ساخت خط ریلی شلمچه به بصره و مسئولیت مدیرعامل راه آهن در پیگیری روزانه و مستمر و ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته اشاره کرد.

در نشست فروردین ماه وزرای دو کشور در تهران، دو کشور ایران و عراق برای  ساخت خط آهن شلمچه-بصره توافق کردند که بر اساس آن احداث زیرسازی و روسازی و ابنیه مورد نیاز مسیر توسط راه‌آهن جمهوری عراق انجام خواهد شد.

پیگیری موضوع سفر زوار ایرانی در اربعین به عتبات عالیات و برگزاری اجلاس وزرای حمل ونقل در بغداد در هفته آتی، از موضوعات دیگر مورد بحث بود. هفته آینده کنفرانسی با حضور وزرای حمل و نقل کشورهای همجوار و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بغداد برگزار خواهد شد. این کنفرانس در چارچوب تلاش‌های دولت عراق برای تقویت همکاری‌های اقتصادی صورت می‌گیرد.

شَلَمچه منطقه‌ای مرزی میان ایران و عراق است. این منطقه در غرب خرمشهر از توابع استان خوزستان قرار دارد که نزدیک‌ترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق می‌باشد.

شلمچه در شمال‌غربی شهر خرمشهر قرار گرفته است. شلمچه از شمال به حسینیه، از جنوب به اروندرود، از سوی شرق به خرمشهر و از سوی غرب به خط مرزی ایران و عراق محدود می‌شود. منطقه‌ای در آن سوی مرز در خاک عراق نیز نام شلمچه بر خود دارد.

بَصرَه سومین شهر بزرگ عراق با جمعیتی حدود یک میلیون نفر می‌باشد. این شهر بندر اصلی کشور عراق است. بصره مرکز استان بصره است، و بیشتر جمعیت آن را شیعیان تشکیل می‌دهند. بصره در تاریخ آغازین اسلام نقش پررنگی داشته‌است.

پیگیری پروژه شلمچه به بصره و سفرهای اربعین

پیگیری پروژه شلمچه به بصره و سفرهای اربعین

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=21853

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.