• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

چرخ زندگی قایق داران در تالاب انزلی می چرخد

  • کد خبر : 22355
  • 14 آگوست 2023 - 10:33
چرخ زندگی قایق داران در تالاب انزلی می چرخد
گردشگرآنلاین - یکی از مقاصدی که در سفر به انزلی استفاده از آن خالی از لطف نیست، قایق سواری در تالاب انزلی است که امکان بازدید از مناطق مختلف این پهنه آبی که مامن گیاهان و جانوران و ماهیان گوناگونی است را فراهم کرده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از گیلان، البته تا جایی که مقدور است باید در این سفر از قایق‌داران مجاز و تحت نظر تعاونی قایق‌داران درخواست خدمات کرد تا علاوه بر رعایت انصاف در نرخ‌های دریافتی، مرجعی قانونی برای پاسخگویی به سوالات مسافران وجود داشته باشد.

مراقب اخذ نرخ‌های اضافه از قایق داران غیرمجاز باشید

در همین رابطه علی ملکی، یکی از اعضای فعال در اتحادیه تعاونی قایق داران بندر انزلی اظهار کرد: فعالیت قایقرانان مجاز در قالب شرکت تعاونی داخل بلوار انزلی است و علاقه مندان با مراجعه به آنجا می توانند خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه مسیرهای گردش در تالاب توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین نرخ ها توسط اتحادیه قایق داران تعیین می‌شود، افزود:  وظیفه ما این است که به مسافر خوش بگذرد به ویژه در فصل تابستان که فصل لاله های تالابی است و بیشتر گردشگران برای بازدید از این گل های زیبا به بندر انزلی سفر می کنند.

ملکی تصریح کرد: مسیرهایی که در حال حاضر برای قایق سواری در تالاب مشخص شده جزیره، مناطق حفاظت شده پرندگان، منطقه نیلوفرهای آبی و منطقه‌ حیات وحش در شرق تالاب است.

وی افزود: در گذشته مسیرهای زیادی برای تردد قایق‌ها وجود داشت ولی با خشک شدن تالاب و رودخانه‌های منتهی به آن، در حال حاضر فقط دو رودخانه اصلی سیاه درویشان که نهنگ روگای بزرگ هم می‌گویند و همچنین رودخانه راستِ خاله که تا سمت نوخاله و پیر بازار ادامه دارد و تنها نصف مسیر آن باز است و بقیه آن خشک شده، قابلیت قایق سواری دارد.

ملکی با اشاره به گسترش زیاد سنبل آبی در سطح تالاب انزلی گفت: مسافرینی که به بندر انزلی می‌آیند به هیچ عنوان سنبل آبی را با خود جابجا نکنند زیرا یکی از عوامل رشد بی رویه این گیاه مهاجم، عوامل انسانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه سنبل آبی فقط زیبایی کاذب دارد و جان ِ تالاب و موجودات آن را تحت تاثیر قرار داده، گفت: دو دهه قبل در شنبه بازار انزلی و میدان شهرداری رشت این گیاه را به عنوان گلی که نیاز به خاک نداشت، می‌فروختند و امروز این گیاه بلای جان تالاب و افرادی شده که اقتصاد آنها وابسته به این اکوسیستم بود.

این قایقران با بیان اینکه یکی از عمده  مشکلات فعالان این صنف، قایق دارانی هستند که بدون مجوز و با نرخ‌های بدون نظارت فعالیت دارند، افزود: اینها با قیمت‌های بین راهی و خارج از نظارت تعاونی قایق داران، با عنوان خدمات ویژه و اختصاصی، مسافرین را سوار می کنند و گاها نرخ ‌های چند میلیونی هم می گیرند.

وی افزود: بیشترین نرخی که اتحادیه برای گردش در تالاب و منطقه نیلوفرهای مردابی مصوب کرده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که رفت و برگشت هم حدوداً یک ساعت طول می‌کشد ولی از آنجا که مسافرها اطلاعات کافی ندارند، قیمت های بیشتری از سوی قایقداران غیرمجاز اخذ می شود.

ملکی با اشاره به جای خالی تابلوهای راهنمای گردشگران در بلوار بندر انزلی برای قایق‌سواری و دیدن کشتی‌ها از نزدیک گفت: مسافران معمولا با ماشین روی پل انزلی توقف می کنند که این اقدام ممکن است منجر به تصادف شود.

وی افزود: با مراجعه به بلوار قدس بندر انزلی علاوه بر دیدن کشتی ها از نزدیک و گرفتن عکسهای زیبای یادگاری می توانند از تعاونی های مجاز نیز درخواست قایق سواری داشته باشند.

ملکی تصریح کرد: بارها به شهرداری برای نصب تابلوهای راهنمای گردشگران مراجعه کردیم ولی این درخواست در پیچ و خم بروکراسی اداری مانده هست.

قایق‌هایی که تحت نظر تعاونی نیستند، ساماندهی شوند

به گزارش گردشگرآنلاین، شعبان جعفری، رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی اظهار کرد: ذات بندر انزلی گردشگری دریایی است که استفاده از تالاب را نیز در این حوزه می توان لحاظ کرد و برای توسعه آن باید الزامات و زیرساخت های گردشگری دریایی فراهم شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و بخش‌های خصوصی ورود خوبی در زمینه توسعه خدمات در حوزه گردشگری دریایی داشته و چند کشتی‌ تفریحی فعال شده است.

جعفری تصریح کرد: دستگاه‌های متولی از جمله سازمان بنادر و دریانوردی که متولی اصلی دریا در بخش قایقرانی و اسکله است می توانند با حمایت فعالان گردشگری دریایی خدمات این حوزه را بیش از پیش ساماندهی کنند.

رئیس شورای شهر بندرانزلی، پرداخت تسهیلات کم بهره به سرمایه‌گذاران را یکی از سیاست های تشویقی عنوان کرد و گفت: حداقل از این طریق سرمایه‌گذاران می توانند قایق‌هایشان را نوسازی کرده و خدمات بهتری به گردشگران و مسافران در این حوزه ارائه کنند.

جعفری تاکید کرد: فضای شهری را در اختیار تعاونی قایقران قرار دادیم تا بتوانند تبلیغات لازم را در حوزه تبلیغات شهری مرتبط با فعالیت هایشان انجام دهند.

وی افزود: یکی از نکاتی که در زمینه فعالیت قایقداران باید مورد توجه باشد ساماندهی قایق‌هایی است که تحت نظر تعاونی نیستند.

جعفری تصریح کرد: با توجه به اینکه چرخ زندگی قایق داران در تالاب می چرخد لذا باید از حالت بلاتکلیفی بیرون آمده و ساماندهی شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرانزلی تصریح کرد: با توجه به وضعیت نگران کننده تالاب انزلی، یکی از مهمترین مطالبات ما و همه قایقرانان، لایروبی تالاب و روگاهای آن است که در طول این سالها قول ها و وعده هایی در این خصوص داده شده اما متاسفانه اجرای آن به کندی صورت می گیرد.

چرخ زندگی قایق داران در تالاب انزلی می چرخد

چرخ زندگی قایق داران در تالاب انزلی می چرخد

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.