• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
بی مهری عجیب به یک اثر تاریخی در مرز یزد و کرمان

کاروانسرای صفوی هم به تابلو تبلیغاتی تبدیل شد

  • کد خبر : 22187
  • 08 آگوست 2023 - 14:12
کاروانسرای صفوی هم به تابلو تبلیغاتی تبدیل شد
گردشگرآنلاین - یک باستان‌شناس گفت: کاروانسرای «شِمش» در مرز استان‌های یزد و کرمان روزگار نامناسبی دارد و دیوارهای آن به تابلو تبلیغاتی تبدیل شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از یزد، محمدرضا نسب عبداللهی درباره وضعیت این کاروانسرا گفت: دیرینگی کاروانسرای صفوی شِمش به دوره صفویه می‌رسد و از جمله کاروانسراهای شاخص است، اما متاسفانه به حال خود رها شده و به مخروبه‌ای بدل شده است.

او با بیان اینکه کاروانسرای صفوی شمش در ۳۰ کیلومتری شهر انار کرمان و ۹۰ کیلومتری شهر مهریز یزد قرار دارد، افزود: این کاروانسرا همواره جزء شهرستان انار و استان کرمان بوده، اما در اواخر دهه ۱۳۷۰ خورشیدی با یک تصمیم نادرست به شهرستان مهریز و استان یزد الحاق شد.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه کاروانسرای شمش کاروانسرایی چهار ایوانی و دارای چهار برج مدور در گوشه‌های بنا با تزئینات آجری است، ادامه داد: ورودی ساختمان که در ضلع غربی قرار دارد به هشتی متصل است و ورودی اصطبل‌های کاروانسرا نیز در طرفین آن قرار دارد. این اصطبل‌ها در طول اضلاع شمالی، جنوب و غربی ادامه پیدا کرده‌اند.

نسب عبداللهی افزود: محوطه روباز کاروانسرا (حیاط) به‌صورت هشت‌گوش است که در چهار گوشه آن چهار صفه و در چهار ضلع آن هر کدام سه صفه ساخته شده و صفه میانی دارای ابعاد بزرگتری است و شکل و شمایل شاه‌نشین را دارد و بام بنا نیز آجر فرش بوده اما در حال حاضر چیزی از فرش‌بام آن باقی نمانده است.

به گفته این باستان‌شناس، کاروانسرای صفوی به شدت آسیب دیده و قرار گرفتن کاروانسرا در نزدیکی جاده و باز بودن ورودی آن بدون هیچ حفاظتی باعث شده است داخل کاروانسرا به محلی برای سوزندان لاستیک، هیزم و… تبدیل شود. دود حاصل از این آتش‌سوزی‌ها باعث سیاه‌شدن دیواره اصطبل‌ها شده است.

نسب عبداللهی همچنین گفت: کاروانسرای شمش در دوره پهلوی به عنوان «پاسگاه سرحدات انار» مورد استفاده بود و همواره افراد نظامی با خانواده در این کاروانسرا زندگی می‌کردند.

او اضافه کرد: دقیقا روبه‌روی کاروانسرای صفوی نیز ساختمان چاپارخانه با مصالح خشت و گل قرار دارد که این بنا هم وضعیت بدتری دارد و درحال از بین‌رفتن است.

این باستان‌شناس درباره وجه تسمیه این کاروانسرا نیز بیان کرد: درباره نام این منطقه که به عنوان «شِمش» مشهور است، برخی مورخان از جمله شادروان باستانی‌پاریزی معتقد بودند که این نام احتمالا با «شَمَش، خدای خورشید در بین‌النهرین» مرتبط باشد، اما تاکنون شواهد باستان‌شناختی که بتواند این ارتباط را نشان دهد به دست نیامده است.

نسب عبداللهی گفت:  امیدوارم میراث ‌فرهنگی پیش از آنکه خیلی دیر شود برای مرمت و احیای کاروانسرا و چاپارخانه شمش اقدامی شایسته انجام دهد.

کاروانسرای شمش در سال ۱۳۸۰ به شماره ۳۶۱۸ و با قدمت دوره صفوی در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

کاروانسرای صفوی تابلو تبلیغات شد!

کاروانسرای صفوی تابلو تبلیغات شد!

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.