• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

کاوش‌ «سیراف» آغاز شد

  • کد خبر : 8278
  • 01 ژوئن 2022 - 10:42
کاوش‌ «سیراف» آغاز شد
گردشگرآنلاین - مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف از آغاز دور جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در این بندر تاریخی خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، سیدمهدی آذریان در این‌باره توضیح داد: این کاوش‌ها با همکاری دانشگاه تهران و مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور از  امسال شروع شده است. بندر باستانی سیراف یکی از کهن‌ترین بنادر خلیج‌فارس است که از دیرباز تاکنون به حیات خود ادامه داده و در مبادلات تجاری و بازرگانی جنوب ایران نقشی پررنگ داشته و در خصوص این بندر در متون تاریخی بسیار نوشته شده است.

او ادامه داد: این بندر باستانی نخستین بار به شکل رسمی در سال ۱۹۶۶ میلادی توسط یک هیأت مشترک انگلیسی _ ایرانی به سرپرستی پروفسور وایت هاوس و نمایندگانی از مرکز باستان‌شناسی ایران به مدت هفت فصل مورد کاوش باستان‌شناسان قرار گرفت و آخرین فصل کاوش انجام گرفته در سیراف مربوط به سال ۱۳۸۸ هجری شمسی بوده که سرپرستی آن را محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار ـ عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران ـ بر عهده داشته و نتایج آن در قالب مقالات متعدد و کتاب بندر باستانی سیراف منتشر شده است.

آذریان افزود: پس از برگزاری اخیر همایش خلیج‌فارس به روایت باستان‌شناسی، نخستین مرحله از برنامه مطالعاتی هدفمند این بندر با دریافت مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و همزمان با هفته میراث‌فرهنگی با حمایت اداره‌کل متبوع و پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف، به سرپرستی محمداسماعیل اسماعیلی‌جلودار از سر گرفته شد.

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی سیراف گفت: این کاوش‌ها به مدت ۴۵ روز با هدف شناخت شواهد بازرگانی دریایی و وضعیت ساسانیان در بندر تاریخی سیراف از طریق کاوش در هسته مرکزی شهر، یعنی اطراف مسجد جامع و قلعه دوره تاریخی انجام خواهد شد. امیدواریم با انجام تحقیقات ادامه‌دار، پیوسته و البته سالانه این کاوش‌ها، بتوان در راستای معرفی و شناخت هر چه بیش‌تر این کهن بندر باستانی گام برداشت و زیرساخت‌های تبدیل آن به یک شهر موزه جهانی را فراهم کرد.

سیراف یکی از قدیمی ترین بنادر ایران است که زمانی در دوران ساسانی دارای رونق فراوانی بوده‌است. شهر باستانی «سیراف» دارای معماری خاصی می‌باشد که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور می‌باشد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.