• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

کشف سفال‌های سه هزار ساله در مرودشت

  • کد خبر : 9402
  • 27 جولای 2022 - 11:09
کشف سفال‌های سه هزار ساله در مرودشت
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت از کشف ۲ سفال سه هزار ساله مربوط به دوره ایلام قدیم (بانش) در روستای گلمکان شهرستان مرودشت خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمدتقی قلعه نویی گفت: سفال‌های سه هزار ساله مربوط به دوره ایلام قدیم (بانش) در حین جدول‌کشی در روستای گلمکان از توابع بخش درودزن شهرستان مرودشت کشف شد.

وی افزود: بر اساس گزارش رئیس شورای بخش درودزن شهرستان مرودشت و منابع محلی مبنی بر کشف ۲ شیء سفالی در حین جدول کشی در روستای گلمکان، موضوع در دستور کار پیگیری اداره میراث فرهنگی مرودشت قرار گرفت که پس از بررسی و انجام صورتجلسه، این سفال‌های سه هزار ساله به پایگاه تخت جمشید منتقل شد.

قلعه نویی گفت: بر اساس بررسی کارشناسان، اشیای کشف شده مربوط به دوره ایلام قدیم (بانش) هستند.

وی ادامه داد: این اشیا شامل یک کاسه سفالی با نقوش هندسی به صورت مثلث بر روی لبه سفال با ارتفاع حدود ۱۰ سانتیمتر و یک دیگچه ساده بدون نقش و نگار با شاموت شن و ماسه قرمز رنگ، سفال نخودی مایل به نارنجی مربوط به دوره باستانی ایلام قدیم است که به احتمال فراوان در گذشته‌های دور، برای نگهداری ادویه و مایعات خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت گفت: شهرستان مرودشت با داشتن آثار باستانی و تاریخی فاخر در دل خود از دوره‌های مختلف به ویژه ایلامی، هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگی و تاریخی در کشور به شمار می‌رود که مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، تل باکون، میان رود، اشکفت گاوی و ده‌ها اثر شاخص فرهنگی دیگر در این شهرستان نشان از اهمیت و جایگاه مرودشت در عرصه‌های مختلف باستانی و تاریخی دارد.

شهرستان مرودشت یکی از شهرستان‌های استان فارس ایران است. مرکز این شهرستان، شهر مرودشت است. تخت جمشید نیز که یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری باستانی دنیا می‌باشد در ۵ کیلومتری شرق این شهرستان واقع شده‌است.

شهرستان مرودشت در شمال شیراز واقع شده و آب و هوای آن در نواحی کوهستانی سردسیر و در سایرنواحی معتدل است. کاوش‌های علمی تاریخی نشانگر آن است که هزاران سال پیش از آنکه داریوش تپه سنگی را بر دامان کوه رحمت برای احداث کاخ‌های خود انتخاب کند، اقوام متمدن در دشت وسیع مرودشت می‌زیسته‌اند. ویرانه‌های شهر باستانی استخر و تخت جمشید بخشی از تاریخ این شهر را به نمایش می‌گذارند.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9402

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.