• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

کشف مجسمه مرموز حیوان عصر یخبندان

  • کد خبر : 22274
  • 12 آگوست 2023 - 10:13
کشف مجسمه مرموز حیوان عصر یخبندان
گردشگرآنلاین - باستان‌شناسان مجسمه نوعی حیوان عصر یخبندان را در حالی کشف کرده‌اند که هنوز گونه دقیق آن شناسایی نشده است.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از لایوساینس، ‌ باستان‌شناسان آلمانی قطعه گمشده‌ای از یک مجسمه متعلق به عصر یخبندان را در اعماق یک غار کشف کردند، اما اضافه شدن قطعه جدید این مجسمه از جنس عاج، که در ابتدا تصور می‌شد یک اسب را به تصویر می‌کشد، در واقع روند تشخیص نوع حیوان را پیچیده کرده است، به طوری که اکنون، محققان مطمئن نیستند آیا این مجسمه یک “شیر غار” یا یک “خرس غار” را به تصویر می‌کشد.

محققان پیش‌تر سَرِ این مجسمه ۳۵ هزار ساله را در غار «Hohle Fels» در کوهستان «آلپ سوابی» واقع در جنوب آلمان کشف کرده بودند. این غار که نام آن از آلمانی «حفره سنگی» ترجمه می‌شود، بخشی از محوطه‌ای است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و به دلیل کشف آثار تاریخی متعلق به دوران «پارینه‌سنگی زبرین» (حدود ۵۰ هزار تا ۱۲ هزار سال قبل) در آن، شهرت دارد. در زمان کشف سر مجسمه، از آن به عنوان نخستین مجسمه عاجی که در این غار کشف شده است، یاد می‌شد.

اما بخشی از تنه این مجسمه که اخیرا کشف شده است، فرضیه پیشین را که ممکن است مجسمه تصویرگر اسب باشد، رد می‌کند.

«نیکلاس کونارد»، استاد دانشگاه «توبینگن» اعلام کرد که ما هنوز نمی‌توانیم با قطعیت گونه این حیوان را تشخیص دهیم.

به گفته این متخصص، ‌ این مجسمه اکنون بدنی عظیم دارد، برآمدگی معمول خرس در ارتفاع شانه را نشان می‌دهد و به نحوی ساخته شده است که شبیه به نحوه راه رفتن خرس است.

«کونارد» اضافه کرد: در این مجمسه  ویژگی‌های آناتومی مشابه شیر غاری که در آن زمان در اوراسیا زندگی می‌کرد نیز دیده می‌شود. بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان با قاطعیت تصویرگری‌های مربوط به عصر یخبندان را شناسایی کرد، به ویژه زمانی که آن‌ها این چنین تکه تکه شده باشند.

پس از این‌که سر این مجسمه در سال ۱۹۹۹ کشف شد، محققان در طول زمان در مجموع پنج تکه دیگر از این مجسمه عاجی را کشف کردند. در نتیجه احتمال کشف قطعات بیشتر از این مجسمه همچنان وجود دارد.

قطعه‌ای که به تازگی کشف شده است، بخشی از تنه این حیوان را به تصویر می‌کشد و در ابعاد ۴ در ۲.۵ در ۰.۶ سانتی‌متر ساخته شده است. هرکسی که این مجسمه را ساخته است، جزئیات را به خوبی نشان داده  و الگوهای خطی را روی بدن این حیوان پستاندار ایجاد کرده است. در ادامه جست‌وجو برای دیگر قطعه‌های گم‌شده این مجسمه، ‌ پای چپ آن را نیز کشف کردند.

این آثار تاریخی اکنون در موزه ماقبل‌تاریخ «بلاوبویرن» (URMU) به نمایش گذاشته شده‌اند.

کشف مجسمه مرموز حیوان عصر یخبندان

کشف مجسمه مرموز حیوان عصر یخبندان

منبع: لایوساینس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.