• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

کشف موزائیک‌های مرموز

  • کد خبر : 19701
  • 24 آوریل 2023 - 12:25
کشف موزائیک‌های مرموز
گردشگرآنلاین - باستان‌شناسان دو موزائیک تاریخی تصویرگر «مدوسا»، یکی از اساطیر یونان را در ویلایی واقع در ایتالیا کشف کردند.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از لایوساینس، ‌ باستان‌شناسانی که در ایتالیا مشغول کاوش در ویلای امپراتورهای رومی بودند به مورد غیرمنتظره‌ای برخوردند. این گروه از کاوشگران بقایای موزائیک‌های مرموز را کشف کردند که چهره «مدوسا» ‌ را به تصویر می‌کشد. «مدوسا» ‌ یکی از اساطیر یونان باستان بود که موهایی از جنس مار داشت و کسانی را که به چشم‌های او خیره می‌شدند، به سنگ تبدیل می‌کرد.

باستان‌شناسان این موزائیک‌ها را در اتاق مدوری واقع در ویلای «آنتونی‌ها» کشف کردند. علت نامگذاری این ویلا، اعضای دودمان‌ «آنتونی» ‌ است که در فاصله ۱۳۸ تا ۱۹۳ میلادی بر امپراتوری روم حکومت و از این ویلا استفاده می‌کردند. گمان می‌رود قدمت این موزائیک‌ها به قرن دوم میلادی برسد.

«مدوسا» ‌ در هر دو این موزائیک‌ها به دوردست‌ها خیره شده است. کاربرد این اتاق  و دلیل ساخته‌شدن موزائیک تصویرگر «مدوسا» ‌ در آن هنوز یک معما است.

در قرن دوم میلادی تزئینات با موضوع سر «مدوسا» در جهان روم محبوبیت داشتند. مشخص نیست که آیا این موزائیک‌ها به سفارش مالکان ویلا ساخته شده و یا به سلیقه خود هنرمند ساخته شده بودند.

«دودمان آنتونی» ‌ در فاصله حکمرانی «آنتونینوس پیوس» (۱۳۸ تا ۱۶۱ میلادی) و «کومودوس» (۱۷۷ تا ۱۹۲ میلادی) بر امپراتوری روم فرمانروایی کردند.

ویلای محل کشف موزائیک‌ها پهناور است و در آن بقایای بنایی وجود دارد که به نظر می‌رسد تماشاخانه‌ای بوده که توسط امپراتور «کومودوس» ‌ مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مدوسا در ابتدا دوشیزه‌ای بسیار زیبا با گیسوانی دلفریب بوده‌است، به‌طوری‌که این زیبایی غره‌اش کرده بود. وی با پوزئیدون خدای دریا در معبد آتنا همبستر شد و به این ترتیب عبادتگاه آتنا را ملوث کرد، آتنا هم برای تنبیه وی، موهایش را تبدیل به مارهایی کریه و چندش‌آور کرد تا او به زشت‌ترین و منفورترین موجود، یعنی یک گورگون تبدیل شود. در تفاسیر دیگری بیان شده، مدوسا بسیار کنجکاو بود تا خورشید را ببیند و برای این منظور از آتنا درخواست کرد به او اجازه دهد تا به جنوب برود، اما آتنا به او اجازه رفتن نداد و مدوسا که بسیار خشمگین گشته بود با بی‌احترامی به آتنا گفت او به زیبایی مدوسا حسد می‌ورزد و این چنین شد که آتنا نیز او را مجازات نمود.

کشف موزائیک‌های مرموز

کشف موزائیک‌های مرموز

منبع: لایوساینس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=19701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.