• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

کشف ۳ ظرف سفالی هزاره اول قبل از میلاد در روستای انذر طارم

  • کد خبر : 10260
  • 18 آگوست 2022 - 13:56
کشف ۳ ظرف سفالی هزاره اول قبل از میلاد در روستای انذر طارم
گردشگرآنلاین - فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان از کشف سه ظرف سفالی تاریخی با قدمت هزاره اول قبل از میلاد در حین پایش نیروهای یگان حفاظت در روستای انذر خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، سرهنگ حسینعلی فضلی گفت: «شهرستان طارم به دلیل قدمت تاریخی دارای محوطه‌ها، تپه‌ها و بناهای فراوان از دوران مختلف پیش‌ازتاریخ تا دوران تاریخی و همچنین اسلامی است، این آثار از جمله ظرف سفالی در ارتفاعات و دشت‌های باستانی قرار دارد.»

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان افزود: «با پیگیری‌های یگان حفاظت و همکاری دوست‌داران میراث‌فرهنگی از یک منطقه باستانی در روستای انذر شهرستان طارم، اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش‌ازتاریخ کشف شد. این اشیا شامل ۳ ظرف سفالی به همراه ادوات حفاری است که قدمت این اشیاء به عصر آهن برمی­‌گردد.»

او بیان کرد: «شهرستان طارم به دلیل قدمت تاریخی دارای محوطه‌ها، تپه‌ها و بناهای فراوان از دوران مختلف پیش‌ازتاریخ تا دوران تاریخی و همچنین اسلامی است، این آثار در ارتفاعات و دشت‌های باستانی قرار دارد.»

فضلی آثار فرهنگی و تاریخی را سند هویت و افتخار ملی دانست و خواستار صیانت از آن توسط همه اقشار مختلف اجتماع شد.

انذر جدید یک روستای مسکونی در ایران است که در دهستان چورزق در شهرستان طارم واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، انذر ۷۸۵ نفر جمعیت دارد. ساکنین این روستا عمدتا از اهالی روستای انذر قدیم بوده ، که پس از زلزله سال ۱۳۶۹ و مرگ و میر عده زیادی از اهالی به این منطقه کوچ کرده اند.

در سال ۱۳۹۶ مرکز بهداشتی انذر در این روستا در زمینی وقف شده احداث شده است که مراجعینی از روستاهای زیرمجموعه آن دارد. دو روستای انذر قدیم و شقاقی انذر در نزدیکی این روستا واقع شده اند.

شهرستان طارم دارای دیرینگی زیادی است و آثار موجود در آن نظیر آتشکده ها و دژهای موجود در آن گواه این حقیقت است در دوران پیش از اسلام اقوام مختلف ساکن آن بوده‌اند و به دلیل اینکه در مسیر جاده و کاروان‌های تجاری قرار نگرفته و از حوادث و اتفاقات تاریخی از جمله جنگ‌ها و درگیریها به دور بوده‌است و به ندرت نامی از آن در تاریخ ذکر شده‌است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10260

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.