• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

کنگره بین‌المللی «هورامان‌ شناسی» مرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

  • کد خبر : 6345
  • 21 فوریه 2022 - 14:54
کنگره بین‌المللی «هورامان‌ شناسی» مرداد ۱۴۰۱ برگزار می‌شود

گردشگرآنلاین – مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان بر حفظ و تثبیت ثبت جهانی هورامان تاکید کرد و گفت: همزمان با سالگرد ثبت جهانی هورامان، کنگره بین‌المللی «هورامان‌شناسی» برای رشد و توسعه منطقه پنجم مرداد سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، «پویا طالب‌نیا» در نشست انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه علمی پژوهشی بین دانشگاه رازی، اداره کل میراث فرهنگی و پایگاه جهانی هورامان که در مرکز اسناد توسعه و کرمانشاه شناسی دانشگاه رازی برگزار شد، ضمن تشکر از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی ثبت جهانی منطقه هورامان‌ افزود: بسیاری از پروژه‌های ما ضعف پژوهشی دارند و بنا داریم با انعقاد این تفاهم نامه بسیاری از کاستی های این حوزه را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم از تمام ظرفیت های پژوهشی دانشگاه رازی و دانشجویان پژوهشگر در این زمینه استفاده بهینه را ببریم، اظهار کرد: نقش علما و روحانیون دینی در ثبت جهانی هورامان‌ بسیار ویژه است و بعد از ثبت جهانی هورامان، ماموستا ملاقادر قادری در دیداری فرمودند که این ثبت جهانی مانند بچه ای است و اینکه چه لباسی بر تنش کنیم و چگونه تربیت و رشد کند بر عهده ما است.

طالب‌نیا بر استفاده از ظرفیت های مفاخر و بزرگان منطقه در این رویدادهای بین المللی تاکید کرد و یادآور شد: باید این بزرگان و مفاخر را جذب کنیم تا در کمیته های فنی و تخصی از ظرفیت آنها استفاده کنیم و مجموعه این اقدامات به افتتاح پژوهشکده هورامان شناسی ختم میشود که در آینده افتتاح می‌شود.

هورامان منطقه‌ای بکر و تاریخی

به گزارش سرویس خبری گردشگر آنلاین، هورامان‌ یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد؛  بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

منظر فرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

منطقه هورامان‌ با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.