• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5

کیسه “مراد” آیینی ۵۰۰ ساله

  • کد خبر : 7843
  • 01 می 2022 - 10:34
کیسه “مراد” آیینی ۵۰۰ ساله

گردشگرآنلاین – رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: آئین سنتی کیسه‌دوزان با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال در مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد.

به گزارش سروبس خبری گردشگرآنلاین، مهدی قاسمی  با اعلام این خبر افزود: مراسم کیسه‌دوزان مراد یک آئین سنتی و مذهبی است که هم‌زمان با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با حضور زنان و دختران دامغانی در مسجد تاریخی و کهن تاریخانه این شهر برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان ادامه داد: در این مراسم بانوان دامغانی بر اساس آئینی ۵۰۰ ساله، برای برآورده شدن حاجات و آرزوهایشان کیسه‌ای می‌دوزند که به کیسه “لعن ابن ملجم” یا کیسه “مراد” معروف است.

قاسمی با بیان اینکه این آئین ریشه در اعتقادات مذهبی مردم دارد، گفت: دوخت کیسه مراد همراه با ذکر سلام و صلوات و در فاصله بین دو نماز ظهر و عصر انجام می‌شود و عده‌ای نیز این کیسه را به نیت باروری، بخت‌گشایی، برکت مال و دارایی می‌دوزند.

او اضافه کرد: برخی زنان مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین (ع) هزینه می‌کنند.

او گفت: بانوانی که حاجت سال پیش آن‌ها برآورده شده است، سال بعد هنگام کیسه دوزی به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می‌کنند تا هنگام افطار استفاده کنند و یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و بین سایر نمازگزاران تقسیم می‌کنند.

مسجد تاریخانه یکی از مهم‌ترین بناهای بازمانده‌ از قرون اولیه اسلامی در ایران است و به خاطر اهمیت معنوی و تاریخی آن، آئین کیسه‌دوزان در این مکان برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا 

 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.