• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
ضرغامی:

گردشگری، شفا یابد حال همه حوزه‌ها خوب می‌شود/ طرفدار نوآوری هستم

  • کد خبر : 8795
  • 06 جولای 2022 - 9:22
گردشگری، شفا یابد حال همه حوزه‌ها خوب می‌شود/ طرفدار نوآوری هستم
گردشگرآنلاین - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: گردشگری دچار بیماری است که اگر شفا یابد حال همه حوزه‌ها را خوب می‌کند و کمبودها و مسایل بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را حل می‌کند.
به گزارش گردشگرآنلاین، سیدعزت‌الله ضرغامی در همایش توسعه گردشگری ایران کهن با  نگاه دانش بنیان خلاقیت و نوآوری در دانشگاه علم و فرهنگ اظهارداشت: تنوع جاذبه، مزیت نسبی گردشگری ایران است اگر مردم و گردشگران از این ویژگی‌ها مطلع نباشند و مزیت‌ها را نشناسند نظام مسایل ما شروع می‌شود و وقتی راهی سفر می‌شوند تازه نیازها و کمبودها عیان می‌شود.
وی گفت: صنایع دستی و میراث فرهنگی با صنعت گردشگری و سرویس های خدمات آن در هم تنیده هستند و یکپارچه سازی می تواند بخش بزرگی از مسایل و مشکلات حوزه گردشگری را حل کند.
ضرغامی افزود: روش‌ها و کسب و کارهای سنتی و مدرن و فناورانه و خلاق حوزه گردشگری هیچ تعارضی با یکدیگر ندارند، دو قطبی سازی این دو بخش نادرست است زیرا هر دو مکمل و تقویت کننده یکدیگرند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: گردشگری باید آسان شود و در دسترس قرار گیرد زیرا حق همه مردم است. گردشگری مانند بیماری است که اگر شفا یابد حال همه حوزه‌ها را خوب می‌کند و کمبودها و مسایل بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را حل می‌کند.
وی گفت: باید نیازهای حوزه فناوری را بررسی کنیم در تولید محتوا و فعالیت فضای مجازی دچار عقب‌ماندگی هستیم زیرا اصول فضای مجازی هنوز به رسمیت شناخته نشده است، باید قوانین این حوزه هر چه زودتر تدوین و تصویب شود تا هر فردی به دلیل عدم شناخت از ظرفیت‌های آن مانع فعالیت‌ها نشود و بخواهد آن را متوقف کند.
ضرغامی اظهارداشت: همه تلاش ما این است زیرساخت‌های گردشگری فراهم شود و توسعه یابد، ما به دنبال تقویت این زیرساخت و رفع موانع فعالان هر دو بخش سنتی و مدرن و خلاق حوزه گردشگری هستیم.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان هر سه حوزه ماموریتی خود حمایت می‌کند. حاکمیت وظیفه تنظیم‌گری دارد اگر درست اقدام می‌کردیم دچار عقب ماندگی نبودیم اما الان باید در کنار هم آن را جبران کنیم گام اول هم دور ریختن ساختارها و رویکردهای کهنه است.
وی افزود: طرفدار نوآوری هستم، ذات فناوری و خلاقیت در لحظه بودن و شدن است و خود را با نیازها تطبیق و راه حل می‌دهد.
ضرغامی پیش از آغاز مراسم توسعه گردشگری ایران کهن با خلاقیت و نگاه دانش‌بنیان و رونمایی و هم‌افزایی محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در زمینه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از غرفه‌های مختلف پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی و سالن شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق بازدید کرد.
وزیر میراث فرهنگی در بازدید از غرفه‌ها با هر یک از غرفه‌داران به‌صورت جداگانه گفت‌وگو کرد و در جریان دغدغه‌ها و ایده‌های نو آن‌ها قرار گرفت. او در طول این گفت‌وگوها به هریک از کسانی که حوزه فعالیت‌شان با ماموریت‌های وزارتخانه هم‌سو بود قول همکاری داد.
اقتصاد فرهنگی موضوع دیگری است که باید توجه کنیم
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی نیز در این همایش گفت: جاذبه‌های گردشگری زیادی در کشور داریم اما تاکنون فقط اصفهان و شیراز و شهرهای بزرگ را معرفی کردیم.
محمدحسین ایمانی خوشخو افزود: در آستانه ماه محرم هستیم. محرم جاذبه‌ها و آیین‌های زیادی دارد که گردشگران خارجی علاقه‌مند به دیدن این آیین‌ها هستند و برای این موضوع به کشورمان سفر می‌کنند.
رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی گفت: اقتصاد فرهنگی موضوع دیگری است که باید توجه کنیم. جهاد دانشگاهی در این زمینه پیشگام بوده است و پارک‌های ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع‌فرهنگی را راه‌اندازی کرده است.
باید به فناوری‌های نرم در حوزه گردشگری توجه کرد
رئیس جهاد دانشگاهی نیز گفت: گردشگری یک فناوری است که برای آرامش روح انسان نیازمند توجه به این موضوع هستیم. فناوری یک موضوع جذاب در تمام زمینه‌هاست که به آن پرداخته شده است.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی افزود: انسان دو بعد جسمی و روحی دارد. یک دسته فناوری‌هایی را داریم که وابسته به زندگی سخت افزاری ما هستند که بسیار خوب توسعه پیدا کردند و به سمت جسم انسان‌ها رفته‌ است. امروز بشر به رفع نیاز کامل جسمی‌اش رسیده است اما روح آن آرام نیست و نیاز دارد حالش خوب باشد.
دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: امروز در دورانی زندگی می کنیم که انسان نیاز به فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دارد. دورانی که به فناوری‌های نرم و فرهنگی اختصاص دارد. گردشگری، نقاشی‌ و فیلمبرداری به‌عنوان فناوری محسوب می‌شود. چیزی که امروز نیاز داریم، نوآوری است.
رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: همان‌طور که ترکیب خلاقانه در گردشگری موجب تبدیل به گردشگری مجازی می‌شود، نیازمند نوآوری هستیم که بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم.
وی درباره اهداف جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی دو هدف را در حال حاضر دنبال می‌کند نخست توسعه صنعت و صنایع فرهنگی در بحث تولید و فروش و بازاریابی و دیگری حرکت به سمت ایجاد زیرساخت‌های صنایع فرهنگی است.
«موسسه ملی فرهنگی هنری و خلاق سوخته‌نگاری»، «آی‌لایک ایونتس»، «مرکز نوآوری شهرهای آینده»، «ایده‌های خلاق رایا»، در حوزه رژیم‌درمانی وگردشگری سلامت، «رویاسازان نوین کار آفرین»، «ایده‌پردازان نواندیش»، «آزیموت نگار»، «بیزیکت»، «بی‌تیک»، «پیشخوان هزاره سوم»، «سلامت همراه نوین دنا»، «بامداد فصل رویش»، «ژرفا هنر ساتین کیش»، «صنایع خلاق اریسا»، «نوین تارا تجارت»، «فرش دستبافت ساریگل»، «تندیس و پیکره شهریار»، «کارآفرینان خلاق امروز»، «تحلیلگران پیشرو و سانا نادین»، «نسل اندیشه سبز نما، دیرین دیرین»، «اندشمندان جوان شباهنگ»، «پوگان»، «کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار فرش دستبافت»، «گالری نبکا»، «باغ ایرو»، «سنا ایده آفرین» غرفه‌هایی بودند که در طول این بازدید میزبان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بودند.
به گزارش گردشگر آنلاین، حوزه فعالیت این غرفه‌ها از تنوع زیادی برخوردار بود؛ از شرکتی که در برگزاری اردوهای گردشگری و رصد ستارگان فعالیت می‌کرد و سازنده اولین دستگاه شبیه‌سازی آسمان‌نما بود، تا شرکت‌های فعال در حوزه توریسم صنایع‌دستی، مدیریت صادرات صنایع‌دستی، پته‌دوزی و سوزن‌دوزی، بسته‌بندی خلاق صنایع‌دستی گردشگری سلامت، برنامه‌ریزی هوشمند سفر با معرفی نقاط گردشگری، ساخت انیمیشن، حوزه MR و AR، سامانه جامع حمل‌ونقل کشور، سازنده سنگ‌های مصنوعی خاص نمای ساختمان با یک دهم وزن سنگ و استحکام ۱۰ برابری نسبت به سنگ در این رویداد حضور داشتند.
در جریان این بازدید و این مراسم پلتفرم «بزنیم بیرون» که خدمات دستی و آگاهی بخشی از جاذبه های سفر محورهای سفر و تاسیسات مربوط به گردشگری را ارایه می کند رونمایی شد.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.