• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

گردشگری الموت شرقی؛ قربانی بی‌توجهی مسئولان

  • کد خبر : 6449
  • 27 فوریه 2022 - 11:01
گردشگری الموت شرقی؛ قربانی بی‌توجهی مسئولان

گردشگرآنلاین – بخشدار الموت شرقی گفت: در حال حاضر گردشگر از نقاط مختلف بدون تبلیغات و امکانات وارد الموت می‌شود و الموت جزو ۲۰ برند اول گردشگری کشور است، اگر با برنامه‌ریزی درست و تقویت زیرساخت‌ها زمینه جذب گردشگر را فراهم کنیم می‌توانیم جزو ۱۰ منطقه پربازدید کشور باشیم.

به گزارش گردشگرآنلاین، احمد محمدی اظهار کرد: الموت شرقی قطب گردشگری است و روستاهای هدف گردشگری مختلفی در این بخش قرار دارند، در حال حاضر روستاهای گازرخان، اوان، زرآباد و روستای اندج به‌عنوان پایلوت گردشگری محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: ۸۴ روستا در الموت شرقی وجود دارد که اگر از بعد ظرفیتی به آن‌ها نگاه کنیم باتوجه‌به طبیعت بکر روستا، همه آن‌ها ظرفیت و پتانسیل گردشگری دارند اگرچه هم اکنون جزو روستاهای هدف گردشگری محسوب نمی‌شوند؛ در حال حاضر در برخی از روستاهای الموت شرقی، سالانه چند صد نفر اسکان داده می‌شوند که با توسعه زیرساخت‌ها و تأسیس اقامتگاه‌های گردشگری می‌توانیم این میزان را افزایش دهیم.

بخشدار الموت شرقی افزود: سال ۹۵ طبق آمار دقیق ۲۵۰ هزار گردشگر از چند روستای معین گردشگری الموت شرقی بازدید کردند، با توجه تعداد گردشگران داخلی و خارجی از نظر گردشگری وضعیت خوبی داریم و اغلب مسافران بدون اینکه تبلیغاتی صورت بگیرد به منطقه می‌آیند اما زیرساخت‌ها، امکانات و خدمات‌دهی گردشگری در بخش خصوصی و دولتی ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: گردشگران خارجی به‌صورت مستقیم از فرودگاه با تاکسی به الموت می‌آیند بدون اینکه ما برای جذب آن‌ها برنامه‌ریزی کرده باشیم یا تبلیغی صورت‌گرفته باشد، اگر برای جذب گردشگر برنامه داشته باشیم و تبلیغات صورت بگیرد قطعاً حضور گردشگران بین‌المللی در این منطقه افزایش پیدا می‌کند.

محمدی یادآور شد: در حال حاضر باتوجه‌به قرارگرفتن الموت در مسیر تهران – قزوین – تنکابن، مسافران زیادی به‌ویژه تهرانی‌ها از این مسیر تردد می‌کنند اما به دلیل نبود برنامه مناسب برای جذب گردشگر اغلب مسافران به این مسیر صرفاً به محلی برای عبور توجه می‌کنند بنابراین آورده مالی برای ما ندارند، از ابتدای کار تأسیس این جاده تا امروز میراث‌فرهنگی برنامه مدونی برای جذب بلندمدت گردشگر نداشته است، اگر درست برنامه‌ریزی صورت بگیرد این مسافران به مسافران دائمی تبدیل می‌شوند.

مهم‌ترین مانع توسعه گردشگری الموت چیست؟

وی خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ یا ۸۰ اولین رویکرد توسعه الموت رویکرد گردشگری بود، اگر طبق مطالعات استانداری جلو برویم می‌توانیم این رویکرد را عملی کنیم، مهم‌ترین مانع توسعه گردشگری در الموت، عدم حمایت از سرمایه‌گذار است.

بخشدار الموت شرقی بیان کرد: در گام اول دریاچه اوان باید ساماندهی شود، بخش خصوصی برای این کار ورود پیدا کرده اما به دلیل سازگار نبودن مردم بومی و عدم تأمین زیرساخت اولیه توسط دستگاه‌های دولتی اتفاقی نیفتاده است، در گام بعدی افزایش زیرساخت روستای گازرخان باید موردتوجه قرار بگیرد چرا که این روستا همواره در اولویت بازدید توریست خارجی است اما امکانات اولیه ندارد به‌طوری‌که حتی روستا ورودی مناسب و پارکینگ ندارد.

وی تاکید کرد: نبود سرمایه‌گذار حرفه‌ای، نبود زیرساخت‌ها و راه‌های مواصلاتی، نبود خدماتی مانند سرویس بهداشتی در طول مسیر، نبود اسکان و اقامتگاه مناسب از اصلی‌ترین مشکلات گردشگری الموت شرقی است درحالی‌که ظرفیت‌های خوبی وجود دارد.

در حال حاضر گردشگران بدون تبلیغات و امکانات وارد الموت می‌شوند

محمدی تصریح کرد: منظره و طبیعت روستای پیچه‌بن استثنایی است، در این روستا شاهد ارتفاع ۲ هزارمتری فضای سرسبز و دشت هستیم که در فصل زمستان نیز فضای برفی آن تماشایی است، این روستا مرز مواصلاتی قزوین و مازندران و یکی از مسیرهای اصلی پیاده‌روی به سمت شمال است، همچنین جاده دسترسی برای آفرود دارد اما موردتوجه قرار نگرفته است.

به گزارش گردشگرآنلاین، وی اظهار کرد: روستای اندج و زرآباد نیز روستاهای گردشگری است که موردتوجه قرار گرفتند اما این روستاها نیز جای کار دارد، معلم کلایه نیز مغفول مانده است اگرچه پتانسیل گردشگری دارد؛ اگر از نظر کوهنوردی نگاه کنیم روستای اوان و وربن در مسیر کوه خشچال و سیالان (بام قزوین) قرار دارند و می‌توانند ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر باشند.

بخشدار الموت شرقی یادآور شد: در حال حاضر گردشگر از نقاط مختلف بدون تبلیغات و امکانات وارد الموت می‌شوند و الموت جزو ۲۰ برند اول گردشگری کشور است، اگر با برنامه‌ریزی درست و تقویت زیرساخت‌ها زمینه جذب گردشگر را فراهم کنیم می‌توانیم جزو ۱۰ منطقه پربازدید کشور باشیم، در حال حاضر توریست ایرانی و بین‌المللی الموت را انتخاب می‌کنند ما باید امکانات و زیرساخت را تقویت کنیم.

به گزارش گردشگرآنلاین ایسنا نوشت: وی اظهار کرد: بعضی استان‌ها از طریق گردشگری و هتلداری اقتصاد خود را تقویت کردند، الموت نیز این ظرفیت را دارد و می‌تواند اشتغال و اقتصاد استان را نجات دهد، ضمن حفظ منابع طبیعی می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و از نظر توسعه اقتصادی استان را دگرگون کنیم.

محمدی خاطرنشان کرد: امروز شاید بگوییم بیش از ۲ سوم جمعیت الموت به دلیل بیکاری مهاجرت کردند، اگر در حوزه گردشگری خوب کار کنیم با کمترین هزینه می‌شود شغل ایجاد کرد، صنعت گردشگری صنعتی پول‌ساز است و می‌توانیم شغل ایجاد کنیم در این صورت مهاجرت معکوس اتفاق می‌افتد و چرخه اقتصادی استان قزوین پویا می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر افراد خارج از استان قزوین در حال خرید زمین و ایجاد اسکان دائمی در منطقه الموت هستند، اگر درست از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم در آینده الموت به محلی برای افراد غیربومی تبدیل می‌شود.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.