• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
11

گردشگری در جیرفت مغفول مانده است

  • کد خبر : 6221
  • 16 فوریه 2022 - 13:04
گردشگری در جیرفت مغفول مانده است

گردشگرآنلاین – رئیس دانشگاه جیرفت با اشاره به ظرفیتهای بالای تاریخی حوزه فرهنگی هلیل گفت: متاسفانه از این داشته ها برای توسعه گردشگری استفاده نشده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، حسین شکفته  اظهار داشت: محوطه‌های تاریخی کشف شده در جیرفت از جمله اطراف هلیل رود و کنار صندل یکی از غنی‌ترین و مهمترین محوطه‌های کشف شده در جهان است و قدیمی ترین لوح‌های دست نوشت جهان در این منطقه یافت نشده است.

وی افزود: متأسفانه با وجود پتانسیل‌های بالای تاریخی در حوزه فرهنگی هلیل رود اما در عمل اقدام مناسبی برای توسعه گردشگری در منطقه استفاده نشده و باید در این زمینه سرمایه گذاری گسترده انجام شود.

وی خواستار احداث فوری موزه جیرفت شد و گفت: داشته‌های این حوزه تمدنی باید در جیرفت نگهداری شود اما هنوز اقدام مناسبی برای ساخت موزه انجام نشده و محافظت و نگهداری از این محوطه‌های تاریخی هم با جدیدت بیشتری انجام شود.

شکفته ادامه داد: برنامه ریزی و ایجاد زیر ساخت برای توسعه گردشگری و باستان شناسی در جیرفت اهمیت بالایی دارد که مورد توجه قرار نگرفته است.

جیرفت، یکی از شهرهای باستانی در استان کرمان است که با حضور در آن می‌توان از زیبایی‌های طبیعی و دیدنی‌های تاریخی بسیاری که نشان از تمدن غنی و دیرین این سرزمین دارد، لذت برد. مورخان و باستان‌شناسان ایرانی، تحقیقات گسترده‌ای در این منطقه از کشور انجام دادند که نتیجه‌ آن‌ها کشف و ثبت آثار باستانی جالب و شگفت‌انگیزی است که قدمت و پیشینه‌ طولانی آن را به جهانیان اثبات کرده است.

ایشان با انجام حفاری‌ها در منطقه‌ «هلیل‌رود» و کشف چندین اثر باستانی از جمله سنگ‌های صابونی و مجسمه‌ بتی که طراحان و سازندگان آن را به‌صورت یک انسان ساخته بودند، توانستند نظریه‌ «شهر دقیانوس» و «کنارصندل» را به اثبات برسانند. کشفی که به ثبت ملی رسید و دستاوردی مهم و ارزشمند را به‌همراه داشت. آن‌ها به جهان و جهانیان ثابت کردند که مهد تمدن خاورمیانه نه‌تنها در بین‌النهرین نیست؛ بلکه باید آن را در جای دیگری از جهان، یعنی در کشور ایران و در سرزمین جیرفت یافت. جالب است بدانید که بر اساس نظریه‌ شهر دقیانوس، باستان‌شناسان معتقد بودند که در مجاورت هلیل‌رود و در مساحتی حدود ۴۰۰ کیلومتر مربع، شهری وجود داشته است که می‌توان تمدن آن را قدیمی‌تر از تمدن بابل و بین‌النهرین تخمین زد. نظریه‌ای که خوشبختانه با کشف آثار تاریخی که پیشتر بیان شد، به یک واقعیت شیرین تاریخی برای ایرانیان تبدیل و اکنون عنوان نخستین تمدن در خاورمیانه را به خود اختصاص داد.

منبع: مهر 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6221

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.