• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان خبر داد:

گردن‌آویز دندان نیش گوزن، کهن‌ترین یافته صنایع دستی جهان

  • کد خبر : 16412
  • 15 دسامبر 2022 - 11:45
گردن‌آویز دندان نیش گوزن، کهن‌ترین یافته صنایع دستی جهان
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت:گردن‌آویز دندان نیش گوزن، کهن‌ترین یافته صنایع دستی جهان مربوط به خرم‌آباد است.

به گزارش گردشگرانلاین از لرستان، دکتر عطا حسن‌پور -مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان- در مراسم افتتاحیه اولین جشنواره و نمایشگاه دست‌آفرین‌های هنر ایرانی که با حضور هنرمندان در سالن آمفی تئاتر مجموعه باغ گلستان خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: در راستای شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری بیان شده دو نفر از هنرمندان لرستان با استفاده از فناوری دانش بنیان دو کار ارزنده را انجام دادند.

وی افزود:  یکی از این کارها ایجاد فرش تاشو بوده که برای نخستین بار در کشور و در شهرستان بروجرد انجام و آماده صادرات است و دیگری تلفیق ورشو با چوب بوده که برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و در حقیقت هنری است که افتخارش برای ما لرستانی‌هاست.

 احیای دو رشته منسوخ شده لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ادامه داد: هنرهایی داشتیم که سالها منسوخ شده بود مثل هرم‌بافی که با کمک میراث فرهنگی لرستان احیا شدند و زره بافی که قبل از اسلام وجود داشته و در دوره اسلامی با تلفیق هنر اسلامی، به هنر زره‌بافی ریزبافت معروف بوده احیا شده است.

حسن پور گفت: در زمینه صنایع دستی ۷۰۰۰ نفر صنعتگر در سامانه مجوزهای صنایع دستی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۴۰۰۰ نفر صنعتگر در لرستان داریم.

از مجموع ۹۰ رشته صنایع دستی فعال موجود در کشور، ۴۰ رشته مربوط به لرستان است

وی بیان کرد: از مجموع ۹۰ رشته صنایع دستی فعال موجود در کشور، ۴۰ رشته مربوط به لرستان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: ۳۰  نشان ملی مرغوبیت کالا برای هنرمندان لرستانی در کشور ثبت شده است.

دریافت هشت نشان یونسکو توسط هنرمندان لرستانی

حسن پور عنوان کرد: هشت نشان بین‌الملی یونسکو را دریافت کردیم که افتخاری برای لرستان محسوب می‌شود و برخی از این نشان‌ها در دفتر وزیر میراث فرهنگی و در سالن گنبد به نمایش گذاشته شده است.

وی اظهار کرد: نمایشگاه امروز که با همکاری بسیج هنرمندان که در راستای گرامیداشت کنگره ۶۵۴۹ شهید لرستان برگزار شده نوید می‌دهد که در آینده نزدیک چنین برنامه‌هایی را برگزار کنیم.

کهن‌ترین صنایع دستی جهان مربوط به لرستان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در ادامه با بیان اینکه کهن‌ترین یافته صنایع دستی در جهان مربوط به لرستان است، افزود: این یافته توسط باستان‌شناسان بلژیکی در غار معروف یافته خرم‌آباد در سال ۸۳ کشف شده و این چیزی نیست جز دندان نیش گوزن که با یک مته سنگی بسیار ریز سوراخ شده و به عنوان آویز در گردن استفاده شده است.

حسن پور تصریح کرد: قدمت این نیش گوزن ۴۰ هزار سال است و تمام باستان‌شناسان دنیا اذعان دارند که قبل از اینکه هنر و صنعت صنایع سنگی وارد قاره اروپا شود ده‌هزا سال قبل از آن در دامنه غار  یافته خرم‌آباد وجود داشته و این قدمت صنایع دستی را در لرستان نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: قدمت صنایع دستی در لرستان ۴۰ هزار سال است و قدمت دست‌آفرین‌های مفرغ لرستان که هنر دنیا را مبهوت خودش کرده ۵۰۰۰ سال است و همه دنیا در مقابل هنر مردمان این سرزمین و دیار زانو می‌زنند.

گردن‌آویز دندان نیش گوزن، کهن‌ترین یافته صنایع دستی جهان

گردن‌آویز دندان نیش گوزن، کهن‌ترین یافته صنایع دستی جهان

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=16412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.