• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

یک ساباط تاریخی تخریب شد

  • کد خبر : 22168
  • 01 ژوئن 2023 - 14:54
یک ساباط تاریخی تخریب شد
'گردشگرآنلاین - یک باستان‌شناس از تخریب آخرین ساباط تاریخی شهرستان انار کرمان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از کرمان، محمدرضا نسب عبداللهی گفت: هرچند قدمت این ساباط به دوره صفویه نسبت داده شده، اما تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده است و تاکنون از گزند آسیب‌ها در امان مانده بود، اما یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ تخریب شد.

این باستان‌شناس افزود: آخرین بار ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ برای ضبط کلیپی درباره این ساباط تاریخی به این مکان مراجعه کرده بودم و ساباط بدون هیچ مشکلی همانند گذشته استوار بود.

او گفت: ساباط‌ها معابر دالان‌مانندی در کوچه‌ها هستند که در شهرستان انار کرمان نمونه‌های دیگری نیز از آن وجود داشت که همگی در گذشته تخریب شده بودند و ساباط کوچه مسجد تاریخی خواجه انار، آخرین آن‌ها بود که متاسفانه از بین برده شد.

نسب عبداللهی اظهار کرد: این ساباط دیوار به دیوار مسجد تاریخی خواجه انار با قدمت دوره صفویه بود، که‌ طول بیشتری داشته و در گذشته‌های دور و بر اثر فرسایش فرو ریخته و باقی‌مانده‌ طاق آن‌ که احتمالا اوایل پهلوی مرمت شده بود، یکشنبه هفتم خردادماه تخریب شد. در حال حاضر فقط دیوار این ساباط که قدمت صفویه دارد، باقی‌مانده است.

اَنار شهری است که در استان کرمان قرار دارد. در ۳۰ درجه و ۵۳ دقیقه عرض شمالی و ۵۵ و ۱۸ دقیقه طول شرقی واقع شده‌است. این شهر در بین جاده یزد – رفسنجان و بر سر دوراه تهران – بندرعباس و تهران – کرمان قرار گرفته است.

آب و هوای شهرستان انار در فصل تابستان گرم و در فصل زمستان سرد میباشد. این شهر در اقلیم کویری قرار دارد و در مقایسه با شهرهای اطراف خود، نسبت به یزد خنک تر و نسبت به شهر بابک گرم تر میباشد.

بیشه بیشتر مردم شهرستان انار، کشاورزی است و به دلیل کم‌ آبی و کیفیت نامناسبی که آب در این شهرستان دارد، تنها محصولی که در شهر انار کشت میشود پسته است.

یک ساباط تاریخی تخریب شد

یک ساباط تاریخی تخریب شد

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22168

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.